Gademiljø i København – foto: VisitDenmark.

Hovedstaden spreder væksten

Når hovedstaden gør status over Turismeåret 2017, er det klart, at det er de internationale gæster, der skaber væksten, og at forretningen fordeles over hele året.

I løbet af 2017 var fremgangen i de traditionelt travle sommermåneder på ca. én procent, mens der var markant højere vækst i vinterhalvåret. Særligt i januar, februar og marts, hvor den samlede vækst var på 4,5 procent.

Siden 2010 har den samlede vækst i vinterhalvåret været større end i sommermånederne, så de tre kolde vintermåneder nu samlet er halvt så store turistmåneder som juni, juli og august tilsammen.

Rekordantal overnatninger
”Det er rigtig positivt, at vi i 2017 har fået endnu flere internationale gæster, og at deres besøg samtidig har fordelt sig mere ud over hele året. Det er et vigtigt fokuspunkt for os, dels for at sprede forretningen mere over året, men i høj grad også for at skabe bedre plads til fremtidig vækst”, siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Den samlede vækst for hele året er 2,4 procent i hovedstadsregionen, og er dermed lidt over niveauet for hele landet. Hovedstadsregionen havde i alt 10,3 millioner overnatninger i 2017, en ny rekord – og ca. 240.000 overnatninger mere end sidste års rekord. Et tal, der ikke medregner gæster, som benytter for eksempel Airbnb.

Vigtige nabo-markeder
Væksten i hovedstaden er alene båret af internationale besøgende. I Top 5 over hovedstadens største internationale markeder er der markant fremgang på to vigtige nærmarkeder; Sverige med en vækst på 6,8 procent og Tyskland med en vækst på hele 16,7 procent. Ser man nærmere på, hvor meget vi får ud af den enkelte gæst, er Sveriges vækst ekstra positiv, da svenske gæster har et særlig højt gennemsnitligt døgnforbrug.

Året bød også på fremgang i Greater Copenhagen samlet set. I Region Sjælland er det også Tyskland og Sverige, der ligger i top over internationale gæster. I Skåne er Tyskland det største internationale marked, fulgt af danskerne med Storbritannien på en tredjeplads. Storbritannien er stadig det største udenlandske marked i hovedstadsregionen, selv om Sverige haler stærkt ind.

Relaterede artikler:

Minister anerkender turismens flaskehalse

Berømt avis hylder københavnske hoteller

Vil øge fra ni til 20 hoteller i 2020