Indenrigsflyvning som medspiller i den kollektive trafik

Indenrigsflyvning er en del af den kollektive trafik, og det bør anerkendes af politikerne, der bruger alt for mange kræfter på at tale om højhastighedstog. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Cimber Air har som ambition at være med til at levere timedrift, så flyet bliver et endnu bedre alternativ til tog, landevej og færge.

 

»Vi har masser af politikere om bord på vore fly, så de må være godt tilfredse med produktet. Alligevel lukker de øjnene for, at flytrafikken er vigtig for at få Danmark til at spille sammen på tværs af landsdelene,« siger Jørgen Nielsen, der er direktør i Cimber Air.

 

Cimber Air anerkender, at politikerne ved at fjerne passagerafgiften på 75 kr. pr. enkeltrejse har skabt bedre vilkår for luftfarten herhjemme. Til gengæld forstår Jørgen Nielsen ikke diskussionen om at investere tocifrede milliardbeløb i højhastighedstog.

 

»Flyselskaberne betaler selv for vores infrastruktur. Hvis vi fik alle de milliarder, som det kræver at etablere højhastighedstog, kunne vi flyve gratis i mange år,« konstaterer han.

 

Jørgen Nielsen mener, at flytrafikken i alt for stor udstrækning har fået rollen som skurk i den kraftige fokus på klima og miljø. »Flytrafikken står for 2 pct. al udledning af CO2, men vi får tærsk, som om det var 35 pct.«

 

Ifølge Jørgen Nielsen kan flyene sagtens klare sig i en i sammenligning med de fleste andre transportformer. Cimber Air har således beregnet, at selskabets fly forbruger ni liter brændstof pr. flysæde på en indenrigsflyvning.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen