Det store amerikanske flyselskab havde hundreder af aflysninger og forsinkelser, da man måtte standse alle flyvninger til Dallas-Fort Worth, Chicago O’Hare og Miamis lufthavne i næsten to timer.
Årsagen til de mange forsinkelser skulle findes i flyselskabets IT-anlæg, som løb ind i ’kommunikationsproblemer’. Selskabets internationale flyvninger og flyvninger med US Airways blev ikke berørt, men over 500 flyvninger blev forsinket og fem blev aflyst.
IT-problemet er blot det seneste af en lang række større computerprobmer, som amerikanske flyselskaber har oplevet de seneste måneder, og edb-eksperter forventer problemerne vil vokse i takt med, at flyselskaberne automatiserer flere og flere operationer, udstyrer deres fly med WiFi og sender boardingpas via smartphones.
I april blev flere flyvninger hos American Airlines forsinket, da en iPad applikation, der bruges af piloter til at se kort over lufthavnene, blev ramt af fejl. United Airlines måtte i juni forsinke fly på grund af softwareproblemer i selskabets mail-system og i juli medførte router-problemer at United ikke kunne få adgang til sine reservationer, hvilket blokerede check-in og boarding.