Jeg er ikke spor høflig

Af Ejvind Olesen

 

Hvad skal vi med de store spørgsmål i verden, så længe vi har nok af de små? Som nu Skyscanner, der har brugt tid og kræfter blandt 1.200 brugere på at finde ud, hvem er der mest høflig, og hvem der modsat er mest uhøflig i verden.

 

Selve 1.200 er i øvrigt ikke imponerende for et så essentielt spørgsmål af global interesse. Undersøgelsen viser, at danskerne er blandt de høfligste i verden.

 

Nu synes jeg ellers lige, jeg har set den ene undersøgelse efter den anden fastslå, at vi er kolde og uhøflige over for landets gæster, svære at få kontakt med. Har nok i os selv.

 

”At danskere skulle være mere høflige end svenskere og nordmænd er selvfølgelig en generalisering, men ikke desto mindre giver afstemningen en indikation af, hvordan vis er på hinanden, næste gang vi skal ud at rejse,” siger skandinavisk marketingchef i Skyscanner, Linda Edstrand.

 

Ja, det gør det måske nok, men der oplyses typisk ikke noget om, hvilke nationaliteter der har stemt. Skal vi gætte på, at de er fleste danskere.

 

Det kan godt være – og det tror jeg egentlig på – at vi er mere smilende og udadvendte end både svenskere og nordmænd – men høfligere, nej det er vi ikke.

 

Ser man i undersøgelse så på, hvem der er mest uhøflige, så er det i hvert fald såre typisk for danskerne at sige franskmænd. Og de fører da også listen. Mest fordi vi er for få, der kan fransk, og de er for få, der kan engelsk, og så er det lettest at stemple dem som uhøflige. Det tror jeg heller ikke rigtigt på.

 

De næste på den uhøflige liste er russere, briter og tyskere, kinesere og amerikanere i nævnte rækkefølge. Nu er russere i international turisme vel ikke lige dem, der går i folk med træsko på. Men prøv at spørge de tusinder af danske turister i Tyskland og Storbritannien om de synes, at lokalbefolkningen er uhøflige. Det er simpelthen noget vrøvl.

 

Amerikanerne er nr. seks på den uhøflige liste. Er der nogen mere åbne, venlige og gæstfrie end amerikanerne? Hvis de siger, efter et kort bekendtskab for eksempel på et fly, ”kom og besøg os”, så mener de det. I modsætning til danskere, der nok siger de det, men alligevel håber det ikke bliver til noget.

 

Skyscanner har så mange andre vigtige funktioner, som Europas største rejsesøgemaskine frem for sådan en omgang er luftsteg, som man burde holde sig for god til.

Skrevet af Ejvind Olesen