Kinas turisme vigtig for landets økonomi.

Rejse- og turismebranchen i Kina er betydeligt større end landets bilproduktion og skaber basis for lige så mange stillinger som mineindustrien.

Det fremgår af en ny analyse gennemført af World Travel & Tourism Council (WTTC) sponseret af American Express og præsenteret af WTTCs President & CEO, David Scowsill, på ‘International Tourism Industry Expo’ i Guangdong i Kina.

Analysen, der er gennemført af Oxford Economics, viser, at sektorens direkte bidrag til Kinas bruttonationalprodukt er 1.100 milliarder kroner – 13% mere end bidraget fra bilproduktionen og større end både kommunikation og uddannelse. Totalt udgør sektoren 9% af Kinas samlede bruttonationalprodukt, hvor bilproduktionen udgør 8%, uddannelse 7% og kommunikation 5%.

 

Med 62 millioner direkte og indirekte jobs sikrer rejse- og turistbranchen flere jobs end den finansielle sektors 48,5 millioner.

Analysen viser også, at sektorens bidrag til økonomien vokser hurtigere end de fleste andre sektorer i Kina. Den ventes at vokse med 9% over de kommende ti år, hvilket er mere end den samlede økonomiske vækst, som skønnes at blive 7,6% i samme periode.

Skrevet af Flemming Juul