Kort nyt

  • Stigende dansk fritidstrafik på Øresundsbroen

    (24-04-24 – 19:19) I årets første kvartal var der i gennemsnit 16.913 køretøjspassager pr. dag over Øresundsbroen, hvilket er en stigning på 4,8 procent i forhold til sidste år.

    Det skriver Øresundsbron i en pressemeddelelse.

    I den står der også: ”Fritidstrafikken med ØresundGo-rabataftalen steg med 11,9 procent i årets første kvartal i forhold til samme periode sidste år. Stigningen kan dog delvist skyldes en kalendereffekt, fordi påsken lå i andet kvartal sidste år.

    I pressemeddelelsen siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron:

    ”Den danske fritidstrafik fortsætter med at stige fra sidste års rekordniveau, og det forstærker billedet af en stor dansk interesse for ferie og shopping i nærområdet. Kombineret med at den svenske fritidstrafik nu er på vej op igen, er det en stærk start på årets fritidstrafik.”

  • Efter brand: DRF får husly hos Wonderful Copenhagen

    (23-04-24 – 16:56) Sekretariatet for Danmarks Rejsebureau Forening havde indtil tirsdag i sidste uge adresse hos Dansk Erhverv i Børsbygningen i København.

    Men efter den store brand, der også ødelagde kontorgangen med DRF’s sekretariat, skulle der også findes nye midlertidige lokaler til de tre personer i DRF’s sekretariat.

    Og fra i dag, tirsdag, er DRF-sekretariatet rykket ind til Wonderful Copenhagen (WoCo) på Nørregade i København. WoCo har været så gæstfrie at tilbyde midlertidigt husly til DRF’s sekretariat og vores kolleger i Dansk Erhvervs division for Turisme, Oplevelse og Kultur, skriver DRF i sit nyhedsbrev.

    Her står der også: ”Vi har ikke noget flyttelæs, da vi har mistet alt under branden, herunder DRF’s arkiver.”

    DRF har på fredag eftermiddag onlinemøde, hvor rejsebureauforeningen vil informere medlemmerne om den nye situation, hvad fremtiden bringer i forbindelse med genhusning og så videre.

  • Krydstogtrejsebureau får ny medarbejder ombord

    Klik for større format. Christel Hansen, en stor krydstogtekspert, er kommet til det danske rejsebureau Gaia Travel.

    (22-04-24 – 18:08) Gaia Travel, en del af Aller Leisure, har ansat Christel Hansen. Hun kommer til krydstogtrejsebureauet efter over 25 år hos rederiet Cunard Line; de seneste mange år som ”kaptajnens sekretær,” hvor hun har haft opgaver med passagerer, besætninger og administration.

    Christel er kendt af mange danske gæster der har sejlet med Cunard-skibe som Queen Mary 2, Queen Victoria og Queen Elizabeth, hvor hun har været en inspirerende og fantastisk ambassadør, lyder det fra Gaia Travel. Rederiets nyeste krydstogtskib, Queen Anne, kommer i trafik i år – og besøger blandt andet København den 4. juli.

    Samlet har Christel Hansen sejlet blandt andet 12 World Cruises og haft omkring 6.500 nætter til søs, næsten 18 år!

    ”Jeg glæder mig over, at Christel nu er en del af Gaia Travel og Aller Leisure-familien, lyder det fra Jesper Boas Smith, der står i spidsen for Gaia Travel.

    Gaia Travel oplyser også, at en anden af bureauets kendte medarbejdere, Jane Boserup, bliver i Aller Leisure, men fortsætter hos Billetkontoret, hvor hun skal hjælpe B2B-agenterne med flybookinger.

    Læs mere om Gaia Travel via dette link til Standby.dk

  • Dansk bagagehåndteringsfirma får flere hotelkunder

    (19-04-24 – 11:11) LuggageHero, dansk virksomhed med speciale i samarbejde med for eksempel hoteller om bagageopbevaring, har nu aftaler med over 250 hoteller i og uden for Danmark, der benytter virksomhedens software.

    Hotelgæster der skal have opbevaret bagage før check-in på hotellet eller efter udcheckning, kan gøre dette på de deltagende hoteller via mobilkoder, der giver adgang til et aflåst bagagerum på hotellet – uden hotellets ansatte skal involveres.

    I en pressemeddelelse siger Peter Sams, Front Office Manager på københavnske Absalon Hotel fra familieejede Absalon Hotel Group: “HotelsHero’s platform stemte overens med vores selvbetjeningsmodel, men løftede den også, hvilket tillod gæsterne at nyde deres ophold med ro i sindet.”

    I pressemeddelelsen hedder det også, at LuggageHero i samarbejde med JW Marriott fra den amerikanske Marriot-hotelkoncern, har udviklet AI-system, der gør gæsterne ”autonome når det kommer til bagageopbevaring på hotellet.”

  • Japan satte turistrekord

    (18-04-24 – 18:58) Sidste måned havde Japan for første gang over tre millioner ankomster af udenlandske turister på en enkelt måned, i alt 3,08 millioner. Landet, der leverede flest udenlandske turister i marts til Japan, var Sydkorea med over 663.000.

    I 2029, året før pandemien, havde Japan i alt 31,8 millioner ankomster af udenlandske turister. I juli 2019 kom også den hidtidige månedsrekord på 2,9 millioner ankomster af udenlandske turister. Japan har ambitioner om at modtage 60 millioner udenlandske besøgende i 2030.

    Det nationale japanske turistråd, Japan National Tourism Organization, åbnede sidste måned nordisk kontor i Stockholm.

  • Danmark lukker ambassaden i Irak

    (17-04-24 – 12:40) Med udgangen af maj i år lukker den danske ambassade i Iraks hovedstad, Bagdad. Dermed kommer Danmark ned på at have 66 ambassader verden over.

    Udenrigsministeriet skriver i en pressemeddelelse, at ambassadelukningen i Irak skyldes ”hjemtagningen af det danske sikrings- og eskortebidrag samt støttepersonel fra NATO’s mission i Irak. Ambassaden åbnede i 2020 for at understøtte den danske ledelse af NATO’s mission i Irak (NMI) og det danske styrkebidrag hertil.”

    Med hjemtagelsen af størstedelen af det danske bidrag til NMI er en central opgave for ambassaden afsluttet, oplyses det.

  • TUI vil starte ny hotelkæde i Afrika

    (16-04-24 – 17:47) Mora er navnet på en ny hotelkæde, TUI i samarbejde med franchisepartnere vil etablere på en række af sine afrikanske destinationer.

    Til sommer åbner det første Mora-resort på Zanzibar, der er planlagt yderligere otte Mora-hoteller: i Gambia, Senegal, Tanzania, på Kap Verde-øerne og i Kenya, hedder det i en pressemeddelelse.

    TUI har også planer om et af sine egne hoteller, et TUI Blue, i Kenya. I forvejen har TUI-koncernen over 90 hoteller med mere end 30.000 værelser i syv afrikanske lande.

  • Marokko har nordisk turismeworkshop, også i København

    (15-04-24 – 18:18) Marokkos turistråd, Visit Morocco, har sidst i maj en række nordiske workshops for rejsebureaubranchen, arrangeret af Atlantic Link.

    I København er det den 27. maj med start sidst på eftermiddagen. De øvrige nordiske stop er Helsinki, Oslo og Stockholm.

    Her deltager 15 marokkanske leverandører af turismeydelser til rejsebureauerne, for eksempel destinationer og hoteller, men ingen flyselskaber.

  • Tyrkiet klar med nordisk turisme-roadshow

    Klik for større format. Tyrkiet er ikke kun badestrande, men for eksempel også storbyer som Istanbul. Wikipedia-foto: Nérostrateur.

    (12-04-24 – 14:08) Det statslige tyrkiske turistråd, TGA, Türkiye Tourism Promotion & Development Agency, er i midten af maj under overskriften ”GoTürkiye Roadshow” på rundtur til København, Stockholm, Oslo og Helsinki.

    Den 13. maj holdes workshoppen i København; hér kan tilmeldte rejsebureauer møde leverandører og repræsentanter fra mange dele af tyrkisk turisme.

    Rundturen i Norden arrangeres i samarbejde med det danske repræsentationsbureau Related.

    Sidste år havde Tyrkiet 56,7 millioner udenlandske ankomster, i år forventes 60 millioner. Også sidste år var der cirka 320.000 danske ankomster til Tyrkiet, i år forudses en vækst på ni procent.

  • TUI titelsponsor for maratonløb på Mallorca

    Klik for større format. Fra et tidligere hel- og halvmaratonløb i og omkring Palma, hovedbyen på Mallorca. Foto via TUI.

    (11-04-24 – 18:58) Den 20. oktober afvikles dette års udgave af Palma Marathon Mallorca – med TUI som titelsponsor og distributionspartner, oplyser rejsekoncernen.

    TUI-gæster kan købe billet til dagen og løbe hel- eller halvmaratonløb, eller nøjes med ni kilometer, på Mallorca. Med i billetprisen er mulighed for deltagelse i aktiviteter som morgenløb, udstilling og pastafest. Det er helt ekstraordinært nu muligt for også vores danske gæster at bestille deres billet til løbet på TUI’s hjemmeside, oplyser TUI.

    Til den tyvende udgave af Palma Marathon Mallorca forventer arrangørerne i år over 10.000 deltagere fra 50 lande.

  • Norwegian Cruise Line aflyser en lang række sejladser

    Klik for større format. Norwegian Jade er et af de berørte krydstogtskibe fra NCL. Arkivfoto fra Wikipedia: Kefalonitis94.

    (10-04-24 – 18:47) Norwegian Cruise Line aflyser gennem næste år en stribe krydstogter fordelt på syv af rederiets netop nu 19 skibe.

    Aflysningerne skyldes en række årsager, blandt disse er, siger en talsmand for rederiet til USA Today, urolighederne i øjeblikket omkring Israel og Det røde Hav, ændrede tider for, hvornår et eller flere skibe skal i tørdok, at mindst ét af skibene er blevet booket til en charter samt stigende efterspørgsel på krydstogter tættere på det store amerikanske hjemmemarked, for eksempel til Bahamas.

    Aflysningerne er fordelt gennem 2025 og omfatter skibene Norwegian Spirit, Norwegian Jade, Norwegian Sky, Norwegian Star, Norwegian Viva, Norwegian Pearl og Norwegian Epic.

    Gæster der allerede er booket på de berørte krydstogter, får alle deres penge tilbage samt en rabat på 10 procent på næste krydstogtbooking hos NCL, skriver USA Today.

  • Amadeus får grønt lys til at købe biometrikoncern

    Klik for større format. For at ”accelerere sin vækst i den biometriske sektor” har Amadeus købt Vision-Box for 320 millioner euro. Arkiv-pr-foto.

    (09-04-24 – 19:09) Den globale rejseteknologiudbyder Amadeus oplyste sidst i januar, at man vil bruge 320 millioner euro, cirka 2,4 milliarder kroner, på at købe virksomheden Vision-Box, der leverer biometriske løsninger til lufthavne, flyselskaber og grænsekontroller.

    Opkøbet krævede dog en myndighedsgodkendelse, og den er kommet nu, oplyser Amadeus.

    Vision-Box, der har hovedkvarter i Portugal, blev grundlagt i 2001 som leverandør af digitale og biometriske identitetsløsninger. Koncernens produkter er foreløbig i over 100 lande verden over.

  • Jysk Rejsebureau klar i nye lokaler i København

    Klik for større format. Sådan ser Jysk Rejsebureaus nye walks-in lokaler på Vesterbrogade i København ud. PR-foto.

    (08-04-24 – 18:44) Vesterbrogade 65 blev i dag ny københavneradresse for Jysk Rejsebureau; her sidder 16 af rejsebureauets nu over 150 medarbejdere. Omkring halvdelen er på hovedkontoret i Aarhus, resten er udover København fordelt på salgskontorerne i Herning, Kolding, København, Odense og Aalborg.

    Jysk Rejsebureaus kontor i København har haft vokseværk og har derfor forladt lokaler i Knabrostræde i den indre by. På den adresse er man blevet afløst af rejsebureauet Benns, der ligesom Jysk Rejsebureau er en del af Kilroy-koncernen.

  • Færøerne vært for årets Vestnorden-rejsemesse

    Klik for større format. Et kig ud over Færøernes hovedstad, Torshavn, der i år er vært for rejsebranchefagmessen Vestnorden. Wikipediafoto: Arne List.

    (05-04-24 – 16:06) Den 24. og 25. september i år er Torshavn atter vært for den årlige Vestnorden-fagmesse for rejsebranchen

    Vestnorden arrangeres på skift af turistrådene i Island, Færøerne og Grønland – Island er vært i ulige år, Færøerne og Grønland deles om de lige år. Det sker under paraplyen NATA (North Atlantic Tourism Association)

    På Vestnorden kan rejsebureauagenter fra hele verden møde leverandører af turismeydelser fra de tre vestnordiske destinationer.

    Registreringen for deltagelsen i årets Vestnorden åbner 1. maj på Vestnorden.com

  • Psykolog ny personalechef i stort rejsebureau

    Klik for større format. Lisbeth Løvig Jensen er ny personalechef hos Jysk Rejsebureau. PR-foto.

    (04-04-24 – 17:27) Lisbeth Løvig Jensen er ansat som ny HR-manager hos Jysk Rejsebureau. Hun har en master i psykologi og har tidligere været HR-manager i flere virksomheder uden for rejsebranchen.

    Til gengæld har hun som sine mange nye kolleger hos Jysk Rejsebureau en stærk passion for rejser, og har rejst i mange verdenshjørner, oplyses det.

    ”Da vi nu har rundet 150 kolleger i Jysk Rejsebureau, ønsker vi at styrke vores kompetenceudvikling, medarbejdertrivsel og tiltrækning af nye medarbejdere,” skriver rejsebureauet på Linkedin og tilføjer: ”Vi glæder os til, med Lisbeths hjælp, at gøre Jysk Rejsebureau til en endnu bedre arbejdsplads.”

    Cirka halvdelen af de ansatte hos Jysk Rejsebureau er på hovedkontoret i Aarhus, resten er på rejsebureaufilialerne i Herning, Kolding, København, Odense og Aalborg.

  • Spies-gæster købte taxfree for 342 millioner kroner

    Klik for større format. Spies-passagerer på vej med Sunclass Airlines, arkivfoto: Henrik Baumgarten.

    (03-04-24 – 17:57) Passagerer på Sunclass Airlines, flyselskabet i Nordic Leisure Travel Group med Spies, Ving i Sverige og Norge samt Tjäreborg i Finland, købte i NLTG’s seneste regnskabsår, 1. oktober 2022 til udgangen af september sidste år, taxfree samt mad- og drikkevarer ombord for 528 millioner svenske kroner, cirka 342 millioner danske kroner.

    Det fremgår af det nye årsregnskab for Nordic Leisure Travel Group; det viser også en samlet koncernomsætning på 14,9 milliarder svenske kroner, heraf kom de 13,6 milliarder kroner fra salg af pakkerejser.

    Læs mere om regnskabet via dette link.

  • Svensk destination vil tiltrække flere MICE-gæster

    Klik for større format. Fra området omkring Kullen. Foto: Höganäs Kommune.

    (02-04-24 – 18:18) Incomingbureauet Kullen Tours, der udgøres af danske Helene Brandi med en fortid i Wonderful Copenhagen, og svenske Maria Holmström, arbejder blandt andet med destinationsudvikling.

    Og i samarbejde med lokale aktører ved den sydvestsvenske destination og Höganäs Kommune, hjælper Kullen Tours med at tiltrække flere møder, konferencer og events (Meetings, Incentives, Conferences og Events) til Kullen og omegn.

    I den forbindelse arrangeres en kendskabstur til Kullen den 22-23. april for danske mødeplanlæggere til at opleve Kullen og se nogle af faciliteterne og møde lokale MICE-aktører.

    Kullen Tours tager sig typisk af grupper på 30-100 deltagere, da destinationen har sine naturlige begrænsninger på de helt store venues og overnatningsmuligheder, men er oplagt til incentive og møder, siger Helene Brandi.

  • Tyrkiet gentager kæmpe ballonfestival

    Klik for større format. Varmluftballoner over Kappadokien i det centrale Tyrkiet. PR-foto: Türkiye Tourism Promotion & Development Agency (TGA)

    (27-03-24 – 15:55) Den tyrkiske region Kappadokien, der ligger sådan nærmest midt i Tyrkiet, er blandt andet kendt for sin årlige festival for varmluftballoner.

    Balloon Festival Cappadocia, hedder festivalen, der i år afvikles mellem den 14-20. juli, skriver i hvert fald hjemmesiden Balloons Of Cappadocia.

    Festivalen er koncentreret omkring byen Ürgüp og besøgende kan se hundredvis af de store varmluftballoner svæve over det forunderlige landskab – eller man kan mod betaling booke en plads på en af ballonerne, skriver Euronews i en længere gennemgang af forskellige, spektakulære tyrkiske festivaler i år.

  • Sixt køreklar med Porsche som udlejningsbiler

    Klik for større format. Repræsentanter fra Porsche og Sixt.

    (26-03-24 – 13:23) På sin tyske hjemmebane tilbyder biludlejningskoncernen Sixt fra næste måned Porsche-biler som Cayenne, Macan, Panamera, Porsche 911 og Taycan.

    Priserne oplyses ikke i pressemeddelelsen, men de dyreste Sixt-biler i dag i Tyskland er for eksempel BMW’er til over 5.000 kroner – om dagen.

    Sixt vil udlejer Porsche-bilerne fra afdelinger i Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Køln og München.

    Over de kommende år forventer Sixt at komme op på et trecifret antal Porscher til udlejning i Tyskland.

  • Programsponsorat af ”Badehotellet” styrker rejsebureau

    Klik for større format. Lars Ranthe som Georg Madsen under optagelserne af ”Badehotellets” 10. og sidste sæson. Foto: Mike Kollöffel/TV 2.

    (24-03-24 – 15:15) Rejsebureauet Best Travel med hovedkontor i Aalborg Lufthavn bruger mange penge på TV-programsponsorater, for eksempel af den nuværende 10. sæson af ”Badehotellet” på TV 2.

    ”Vi kan ikke måle direkte, om sponsoratet giver noget. Men vi kan med vores programsponsorater se, at når vi har disse, stiger trafikken på vores hjemmeside,” siger Rune Thomassen, administrerende direktør for Best Travel, der i år forventer 15 procent stigning i rejsebureauets omsætning.

    ”Vi har været meget med programsponsorater på TV 2 Charlie, men selve ”Badehotellet” på hovedkanalen TV 2 ligger i seere meget op til vores segment af gæster: de plus 60-årige,” siger rejsebureaudirektøren til Standby.dk