Det japanske turistråd vil tiltrække flere nordiske turister. Japan er både nyt og gammelt – her arkivfoto med den berømte højhastighedstog, Shinkansen, med bjerget Mount Fuji i baggrunden. Wikipedia-foto: Tansaisuketti.

Japans turistråd åbner kontor i Norden

”En stigende interesse for Japan som rejsemål blandt nordiske turister” får fra næste måned Japan National Tourism Organization til at åbne sit første nordiske kontor – JNTO’s sjette i Europa.

“De seneste år har Japan oplevet en fortsat stigning i antal besøgende fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Fra vores nye kontor i Stockholm vil vi arbejde for yderligere at styrke interessen og tiltrække endnu flere nordiske turister til Japan. I 2030 forventer Japan at få 60 millioner udenlandske besøgende. Det nordiske marked er af høj prioritet for at nå dette mål.”

Det siger Kana Wakabayashi, direktør for det kommende nordiske kontor for Japan National Tourism Organization (JNTO), der åbner i Stockholm næste måned. Kontoret i Stockholm bliver JNTO’s sjette regionale kontor i Europa; åbningen i Stockholm skyldes, at Norden er et ”prioriteret marked” for JNTO.

Kana Wakabayashi er direktør for det kommende nordiske kontor for Japan National Tourism Organization (JNTO)

Hidtil har JNTO-kontoret i London haft ansvaret for også Norden, men nu kommer turistrådets eget kontor i Norden. De øvrige JNTO-kontorer i Europa er udover London og Stockholm i Frankfurt, Madrid, Paris og Rom.

I 2023 besøgte 113.000 nordiske rejsende Japan; i 2019, året før pandemien, var tallet 141.004, oplyses det.

Skal tiltrække turister og erhvervsrejsende
JNTO har siden 2021 brugt det danske fullservice-repræsentationsbureau Related til at stå for turistrådets PR-, marketing- og repræsentationsaktiviteter i Norden.

Nu har JNTO to medarbejdere på plads i Stockholm, udover chefen Kana Wakabayashi og Yu Ishii. Statslige Japan National Tourism Organization promoverer Japan som rejsemål for ferierejser og MICE (Meetings, Incentives, Conferences og Events)

JNTO’s Stockholm-kontor skal arbejde på tværs af kernemarkederne Danmark, Finland, Norge og Sverige for at dele information om Japan, skabe presseomtale og deltage i marketingaktiviteter i samarbejde med rejsebranchen, oplyses det.

I pressemeddelelsen om åbningen af det nordiske JNTO-kontor i Stockholm, siger Kana Wakabayashi:

”Japansk kultur vinder frem i de nordiske lande, både i restaurantlandskabet, indretning, arkitektur og design. Især i de større byer åbner der løbende izakayaer, ramen-shops og interiør-butikker. Japan og de nordiske lande deler en kærlighed til godt håndværk, lokale råvarer, stolte traditioner og livets simple glæder. Vi glæder os til at udbrede kendskabet til, hvad Japan tilbyder som rejsemål.”

Japansk flyselskab på vej til Skandinavien
Der er allerede flyforbindelser mellem de nordiske lande og Japan – om end med længere rejsetid, fordi vestlige flyselskaber på grund af Ruslands krigsførelse i Ukraine ikke bruger russisk luftrum.

SAS øger i det kommende sommertrafikprogram fra tre til fire ugentlige afgange mellem København og Tokyo-Haneda.

Og til maj i år genåbner Finnair fra Helsinki til Nagoya, hvormed det finske selskab vil have fire ruter til Japan. Finnair flyver allerede til Tokyo Haneda og Tokyo Narita samt til Osaka.

Og fra starten af vintertrafikprogrammet sidst i oktober i år planlægger det japanske Star Alliance-flyselskab ANA (All Nippon Airways) en rute til Stockholm fra Tokyo-Haneda.

 

Relaterede artikler:

Japan-rejsebureau i Danmark styrker salgsafdeling

Skandinavien får ny flyrute til Tokyo

Blomstrende kirsebærtræer er trækplaster for Japan