Norwegian Cruise Line håber atter at kunne sejle fra sommeren og efteråret. ”Vi er forhåbentligt tættere på afslutningen af coronakrisen end begyndelsen,” siger rederiet, der de kommende år får seks nye Leonardo-class skibe som disse i flåden. Illustration: Norwegian Cruise Line.

Krydstogtgigant venter bare på grønt lys

Norwegian Cruise Line er klar til at sejle når restriktionerne løftes. Og NCL står stærkere på det danske marked efter konkurrent sidste år skar dramatisk i antallet af agenter, siger Europa-chef.

Ingen ved endnu, hvornår krydstogtskibene igen kan begynde at sejle i større omfang. Tirsdag meddelte verdens tredjestørste krydstogtkoncern, Norwegian Cruise Line Holdings med varemærkerne Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises, at man foreløbig forlænger no sail-perioden under coronakrisen til udgangen af maj.

Også tirsdag havde Norwegian Cruise Line, NCL, via sin nordiske agent, det danske GSA-bureau Atlantic Link, indbudt til pressebriefing med Kevin Bubolz, direktør for NCL Europe, og Jürgen Stille, direktør for forretningsudvikling hos NCL Europe.

”Vi vil være klar til at sejle, så snart restriktionerne tillader det. I mellemtiden har vi taget en række tiltag for at stå stærkere på også det nordiske marked til vi igen kan sejle,” var et af budskaberne fra NCL-duoen.

Krav til at passagerer er færdigvaccineret mod coronavirussen, kan blive krav fra krydstogtbranchen og for eksempel havnene, skibene skal anløbe. Flere rederier er allerede begyndt at signalere dette, ligesom de også vil have sine besætningsmedlemmer vaccineret.

”Foreløbig tror vi på sikre krydstogter uden vaccinekrav. Vi kigger på alle muligheder om vaccinationer af både gæster og besætningsmedlemmer. Det er vores hensigt, at alle besætningsmedlemmer skal være færdigvaccineret, inden de igen begynder at arbejde på vores skibe, hvis det er muligt at skaffe vaccinen,” sagde Kevin Bubolz under tirsdagens pressebriefing.

I alt har de tre NCLH-brands i denne tid 26 krydstogtskibe, her af 17 hos selve Norwegian, med samlet plads til næsten 60.000 passagerer. Ydermere tilgår yderligere ni skibe koncernen frem mod 2027, her af seks til NCL af den nye Leonardo-class.

Ny agenthjemmeside, NCL Air og tidligt 2023-program
Blandt nyhederne de seneste måneder fra NCL er søsætningen af agenthjemmesiden Norwegiancentral.com med fire hovedområder: Info, Marketing, Book og Contact.

Et andet nyt tiltag er NCL Air, et nyt værktøj til fly-cruise-bookinger for blandt andet at give nordiske rejseagenter mulighed for at sælge provisions-pakker med flybillet og NCL-krydstogter.

”Vores rejsebureaupartnere kan booke alle flyafgange, der er i Amadeus, både med rutefly og lavprisselskaberne til de havne, hvor vores skibe starter og slutter krydstogterne. Typisk vil disse flyvninger kunne bookes via NCL Air til ankomst op til skibets afgang. Vil gæsten have længere tid på destinationen inden afrejsen, skal agenten kontakte vores helpdesk,” sagde Jürgen Stille.

I øvrigt har krydstogtkoncernen allerede sat sine krydstogter i sommeren 2023 til salg, herunder ruter ud af København. Det er første gang, at NCL kommer med programmet så lang tid i forvejen. I 2023 er der blandt andet programsat krydstogter i Østersøen med start og slut i Københavns Havn. Skibet Norwegian Getaway sejler i 2023 mellem 8. maj og 17. oktober med en ni dages rundtur i Østersøen fra København.

Fik flere rejsebureauagenter da konkurrent opsagde dem
I mange år har en af NCL’s store konkurrenter, Royal Caribbean, solgt krydstogter via op til 40 danske rejsebureauer. Men siden 1. juli har fire danske rejsebureauer været foretrukne agenter for Royal Caribbean i Danmark.

”Vi har ingen planer om at reducere antallet af danske rejsebureauagenter. Vi har en anden salgsstrategi og den er succesfuld. Faktisk har Royal Caribbeans nye strategi hjulpet os på det danske marked. Mange af de rejsebureauer, Royal Caribbean sagde farvel til, har i stedet banket på vores dør for at sælge mere NCL,” var meldingen fra NCL-duoen.

Du får som læser adgang til denne historie, der normalt koster penge. Vi håber, at vores artikel kan vise, at vore medier indeholder andet og mere end de nyheder, som du kan læse på gratismedierne. Det er muligt at tegne et abonnement for under to kroner om dagen, så du kan blive klædt på til at følge udviklingen i rejse- og luftfartsbranchen.

 

Relaterede artikler:

Store krydstogtrederier kræver ansatte vaccineret

Norwegian Cruise Line kombinerer krydstogt og fly

Norwegian Cruise Line søsætter ruteplaner for 2023