ICE 4-tog fra Deutsche Bahn. (Foto: Wolfgang Klee | Deutsche Bahn | PR)

Kun godt halvdelen af fjerntogene ankom til tiden

Siden januar er punktligheden dalet hos Deutsche Bahns fjerntog, og i november nåede man årets hidtidige bundniveau. Ifølge selskabet er der dog en god forklaring på den uheldige udvikling.

Det er stort set kun gået den forkerte vej med punktligheden hos Deutsche Bahn i løbet af i år. Det står klart, når man kaster et blik på netop offentliggjorte tal, som viser udviklingen fra starten af 2023 til og med udgangen af november.

I denne sammenhæng defineres et tog som værende rettidigt, når det ankommer til en given station inden for seks minutter af den tid, som står opført i køreplanen, og det tal har været dalende så godt som hele året. Tendensen er særligt udtalt på Deutsche Bahns fjerntog.

I januar i år opnåede disse en punktlighed på 73 procent, men udover en lille stigning i april er den faldet lige siden. De seneste tal fra november viser, at det kun var lidt over halvdelen af togene, der ankom til tiden, da punktligheden her var på 52 procent.

Det fremgår derudover, at 74 procent af fjerntogene i november var mere end seks minutter men mindre end 16 minutter forsinkede, mens de resterende 26 procent af togene ankom 16 minutter eller mere efter, at de burde være rullet ind til stationen.

Et blik på de regionale tog afslører, at punktligheden her er bedre, men den er dog også faldet fra 93 procent i januar til 85,5 procent november.

Er ikke overrasket
Deutsche Bahn tilskriver sporarbejde ansvaret for udviklingen. Det oplyses, at omkring 75 procent af alle fjerntogene blev forsinkede af, at de skulle passere mindst én strækning, hvor der blev arbejdet på eller omkring skinnerne. Det skriver RailTech.

Det er et stort efterslæb i at få udbedret fejl og mangler, som har gjort det nødvendigt at øge mængden af sporarbejde, der foretages i år. Ifølge Deutsche Bahn var man nået til et punkt, hvor man så ofte oplevede fejl ved infrastrukturen, at renoveringen ikke kunne vente længere.

Deutsche Bahn har derfor investeret godt to milliarder euro (14,9 milliarder kroner) i arbejdet. Sammenlignet med november sidste år er antallet af sporarbejdet steget med 11 procent i år, og punktligheden var ni procent lavere end i den næstsidste måned i 2022.

”Det er ekstremt deprimerende fra passagerernes perspektiv, men om end ikke overraskende set i lyset af, at man i årtier har forsømt at investere i jernbanen,” lyder det fra Allianz Pro Schiene, der er en brancheorganisation for selskaber i jernbanebranchen.


Relaterede artikler:

DB vil sende Euro 2024-fodboldfans billigt med toget

Deutsche Bahn sælger resten af Arriva-koncernen

DB forventer 150 millioner passagerer med fjerntog