Influencers der i år inviteres til Malmø skal komme til byen med andre transportformer end fly. Pressefoto: Malmö Tourism.

Malmø vil ikke have flyvende influencers

For tredje år arbejder Malmö Turism med at tiltrække internationale influencers til at markedsføre Sveriges tredjestørste by på sociale medier. Men de skal helst komme til Malmø uden at flyve.

Kampagnen for at tiltrække internationale influencers kører i Malmø under kampagnen ”Make it Malmö.” Her inviterer Malmö Turism på rejsen og overnatninger for de internationale influencers, der præsenterer deres bidrag på blandt andet Instagram og Youtube.

Under Make it Malmö 2019 kom omkring 70 procent af de indbudte influencers til Malmø med fly.

Men her i 2020 vil kampagnen ikke inkludere flyrejser, oplyser Malmö Turism og tilføjer, at denne holdning også gælder rigtige journalister, der inviteres til Malmø.

”Det er ikke perfekt og det vil ikke ske fra den ene dag til den anden, men vi må starte et sted,” siger Anna Wittgren, chef for markeder og analyser hos Malmö Turism i en pressemeddelelse.

Make it Malmö har fungeret rigtig godt og har givet masser af synlighed for byen for ganske få penge sammenlignet med traditionel markedsføring.

Med sin flyfri kampagne håber Malmö Turism at forstærke trenden for bæredygtige rejser, slow travel, hvor selve rejsen til destinationen er en vigtig del af rejseoplevelsen.

”Vi kommer sikkert til at sige nej til nogle henvendelser, men så får vi måske fat på en ny kategori af influencers, der gerne vil køre med bus eller tog,” siger Anna Wittgren.

Samarbejde med alternative transportformer
For at kunne tilbyde flyfrie rejser til Malmø har Malmö Turism indledt samarbejde med Flixbus samt færgeoperatørerne Stena Line, TT-Line, Finnlines og Unity Line.

Influencer-programmet Make it Malmö begyndte i 2017, ifølge Malmö Tourism var der sidste år 81 influencer-besøgende i byen, hvilket gav 636 indlæg på sociale medier.

Relaterede artikler:

VisitDenmark øger brug af sociale medier

Rullende miljøreklame for togrejser

København blandt FlixBus’ Top 20 destinationer

Easyjet fik problemer på sociale medier