Millennials blærer sig med hotelvalg

TURISME: Når generationen af Millennials rejser på ferie, står blær og pral på sociale medier højt på dagsordenen, viser undersøgelse fra Hotels.com.

#TravelBrag, #Foodporn, #Selfie.

Unge mennesker overdynger sociale medier med opdateringer og billeder, der hver især har tilknyttet et eller flere pralebaserede hashtags.

Man skal ikke rulle langt ned på Facebook-væggen eller i Instagram-rullen for at finde ferieopdateringer, som kan få de fleste danskere til at drømme sig langt væk fra sne og slud.

En ny undersøgelse ved navn Mobile Travel Tracker fra Hotels.com viser, at især unge mennesker elsker at ’skrive hjem’ om deres oplevelser på eksotiske rejsemål verden over. Millennials-generationen har således indledt en såkaldt #TravelBrag-tendens, hvor sociale medier oversvømmes af ferieblær.

Undersøgelsen er baseret på data fra personer i alderen 18 til 29 år, og den nye ferieblær-tendens skal være den nye sociale valuta for Milliennials.

Hellere mobil end kæreste
Formålet med ferie er oftest afslapning og tid med familie og venner. Men for 35 procent af de unge kan tiden på mobilen være et arbejde i sig selv. 35 procent bruger mere end fire timer på mobilen på hver eneste feriedag.

Og der bliver især brugt tid på at fotografere mad. 38 procent tager billeder af lækre anretninger, og ofte bliver billederne suppleret med #foodporn – som et hashtag for, at de lækre og skøre retter får munden til at løbe i vand.

Mange mennesker har efterhånden også stiftet bekendtskab med en selfie i et eller andet omfang. Hvis ikke et selfie med sig selv, så i selskab med andre. 38 procent af de 18 til 29-årige vil faktisk hellere tage selfiestangen frem end at stille sig op og blive fotograferet med familien. Det har 37 procent dog stadig lyst til. Lidt flere mænd end kvinder er i øvrigt tilbøjelige til at tage selfies.

For nogle mennesker er afhængigheden af mobilteknologi faktisk blevet så stor, at den elektroniske dingenot er blevet den foretrukne ledsager på ferierejsen. 12 procent af de adspurgte Millennials erkender, at de hellere tager til udlandet med mobiltelefonen end med partneren.

Ingen ferie uden smartphone
Undersøgelsen viser tilmed, at det vækker større frustration, når telefonen løber tør for strøm, end når der opstår skænderi med kæresten. Her bruger man hashtagget #FOMMO – kendt som ”Fear Of Missing My Mobile”.

“Hos Hotels.com ved vi godt, at 20 procent af alle rejsende ikke ville kunne nyde ferien uden at have deres smartphone ved hånden, for hvordan skulle de ellers kunne tage den bedste selfie eller prale over for vennerne? Vi er også godt klar over, at for nogle rejsende er det helt perfekte feriebillede af allerhøjeste prioritet, eftersom otte procent af de adspurgte erkender, at de ville være klar til at tage en selfie overalt, så det at få et godt billede vægter højere end sikkerhed,” siger Daniel Craig, der er vicedirektør for mobilafdelingen hos Hotels.com.

Knap hver femte danske rejsende tager en selfie eller optager en video fra værelset som det første, når de ankommer til feriehotellet. Sidst, men ikke mindst, vælger hver 10. dansker hotel ud fra, hvilke muligheder der er for at tage pralebilleder til sociale medier.

 

Relaterede artikler:

Flere ser på rejser med smartphones og tablets

Slap dog af i ferien

Danskerne fotograferer sig selv