Ministers nytårs ønske har ingen chancer

Af Ejvind Olesen

Køerne vokser i lufthavnene i sikkerhedskontrollen. Bodyscannere, der klæ’r folk af, kommer der flere og flere af. Petitesser med vandflasker og kosmetik i flydende form, der fratages passagererne med påstand om, at det kan være farligt, fortsætter. Halvdelen af de ansatte i flere lufthavne er sikkerhedsfolk.

Prisen for tjek af hver passager er ca. 50 kr., som indgår i den betaling flyselskaber betaler til lufthavnen og i sidste fase ender hos forbrugerne.
Holder det dog aldrig op under dække af ”at der kan være noget farligt indeni”?

Det vil transportminister Hans Chr. Schmidt nu have undersøgt, bravt bistået af DR. Han indkalder berørte parter – dog ikke passagerer – til en kulegravning straks efter nytår. Hertil får han også bistand fra Dan Jørgensen (S) og Anne E. Jensen (V) fra Europa Parlamentet.

Det er synd at skulle sige det. Men, det er skønne spildte kræfter. Europa Parlamentet kan man se væk fra med det samme. Den sag har kørt i et par år, uden at der er sket noget som helst. Så snart det er nået til EU-Kommissionen, er det blevet skudt ned.

Det samme vil ske med den danske transportministers prisværdige initiativ. Han kan bringe det frem for EU nok så mange gange, men han vil ikke blive hørt.
Jo, sikkert nok med en forsikring om, at så snart der sker tekniske forbedringer, som for eksempel kan spore eksplosive stoffer i vand, og man få indført nogle dyre, nye scannere, da vil passagererne igen frit kunne tage væsker med i sikkerhedskontrollen. Den sang har vi også hørt om de sidste par år.

Når vi så også får bodyscannere (meget dyre), bliver det hele meget bedre, men det kommer ikke til at gå hurtigere af den grund. Og flere nægter at gå ind i dem af etiske grunde.

Vi skal fortsat finde os i, at en jakke er farlig. At et bælte skal tages af. At der kun må være én bestemt kvantum af toiletsager, og at det skal pakkes ned i latterlige plastposer.

Sagen er, at det har amerikanerne bestemt. Tæt bakket op af briterne. Og de tror fortsat, at det er farligt alt sammen. Så sent som i julen fastslog en artikel i Journal of Transportation Security, at bodyscanning ikke er noget universalmiddel til at opdage sprængstof fastspændt på kroppen. Der skal anden og skrappere kur til. Altså nye dyre sikkerhedsapparater. Noget som stribevis af lobbyister også fortæller amerikanske kongresmedlemmer året rundt. Dermed skaber de baggrund for ny, dyr lovgivning.

Til gengæld fastholder chefen for TSA, Transportation Security Administration, at forsøget på at komme igennem i Detroit Juledag for et år siden med sprængstof i underbukserne, ville være opdaget i en bodyscanning.

Som sagt så gjort. Vi strammer op. Ved årsskiftet er der 486 scannere i amerikanske lufthavne. I løbet af 2011 skal der installeres dobbelt så mange. ”For at vi nu kan blive så sikre, som overhovedet muligt”.
Skulle EU-lande have en anden opfattelse, hvad de ikke har, især på grund af Storbritannien, vil de hurtigt få at vide, at USA forventer, at flyene fra Europa til USA har den optimale sikkerhed for passagererne. I modsat fald får de ingen landingstilladelse.

Hvis Danmarks skulle finde på at gå enegang, kommer EU-observatører med en fordømmende rapport, og den international trafik til danske lufthavne bløder – af helt andre grunde end terroristtrusler. Københavns Lufthavn har opdaget, hvordan det kan gå.

Sådan er det bare. Godt nytår.

Hvad mener du? Giv din mening her i bloggen.

 

Skrevet af Ejvind Olesen