Sidste år havde Molslinjen 3,4 millioner passagerer og 1,3 millioner personbiler på rederiets hovedrute mellem Aarhus og Sjælland. Det var 10. år i træk med stigning for hurtigfærgerne.
Molslinjens hurtigfærger mellem Jylland og Sjælland transporterede sidste år næsten 3,5 millioner gæster. Tallet i 2018 var 3,2 – en stigning på 8,3 procent, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
”Det betyder, at vi for 10. år i træk leverer øget sammenhængskraft i Danmark. Det viser, at vores koncept er rigtigt og langtidsholdbart,” siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Sidste år havde hurtigfærgerne 1.351.558 personbiler –en stigning på 5,3 procent i forhold til 2018.
I 2019 sejlede Molslinjen 7.640 afgange mellem Jylland og Sjælland – 122 flere afgange end året før. Og netop fokus på frekvens er en af forklaringerne på Molslinjens fremgang, lyder det.
”Det giver vores gæster den ønskede fleksibilitet. Der er aldrig særligt længe til den næste færge,” siger Carsten Jensen.
Molslinjen har planlagt at sejle 7.964 afgange i år mellem Sjælland og Jylland. Det er en stigning i afgange på 4,2 procent i forhold til sidste år.
Sejler over hele Danmark
Udover selve Molslinjen mellem Sjællands Odde og Aarhus samt de tre ruter, som Bornholmslinjen, der er ejet af Molslinjen, sejler, så betjener Molslinjen yderligere fire danske færgeruterne.
Molslinjen har nemlig også Danmarks største ø-rederi, Danske Færger, også kaldet Færgen, der driver færgeruterne Alsfærgen, Fanøfærgen, Langelandsfærgen og Samsøfærgen.
Sidste efterår bestilte Molslinjen verdens største katamaran til betjeningen af Bornholm. Dermed får Bornholm en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4.
Den nye færge skal efter sin levering i 2022 overtage den udskældte Express 1’s rolle som den primære hurtigfærge mellem Rønne og Ystad, oplyste Transportministeriet sidste efterår.
Den nye hurtigfærge bygges med fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm ifølge Molslinjen har oplevet den seneste højsæson.
Relaterede artikler: