Der har været en del klager over Molslinjens betjening af de tre færgeruter til Rønne på Bornholm. Det har nu udløst endnu en bøde til rederiet. Pressefoto: Molslinjen.

Ny bøde til stort dansk passagerrederi

For tredje gang siden Molslinjen sidste år overtog færgeruterne til Bornholm, har rederiet fået en bod – denne gang over 100.000 kroner. Rederiet har nærmest monopol på færgeruter i Danmark.

Molslinjen har fået ny bøde, eller bod, af Transportministeriet – denne gang på 101.291 kroner og ti øre!

Bøden berører rederiets betjening med dets Bornholmslinjen af de tre færgeruter til Rønne fra henholdsvis svenske Ystad, Køge syd for København og nordtyske Sassnitz.

Det er den tredje bøde fra Transportministeriet til Molslinjen siden rederiet i september sidste år overtog driften af de tre færgeruter under navnet Bornholmslinjen.

Sidste efterår fik rederiet en bøde på tre millioner kroner fra ministeriet og i maj i år var Transportministeriet igen ude med notesblokken og en bøde på sammenlagt 1,5 millioner kroner. Nu kommer så de lidt over 100.000 kroner oven i.

Den seneste bod kommer, fordi færgepassagererne angiveligt er utilfredshed med visse dele af Molslinjens færgebetjening af Bornholm.

Den kommer efter en ny kundetilfredshedsmåling af Molslinjen A/S’ færgebetjening af Bornholm for højsæsonen i år viste så utilfredse ”tilkendegivelser,” som det hedder på kancellisprog, at rederiet skal betale en bod til ministeriet.

I en pressemeddelelse siger den nye transportminister, Benny Engelbrecht:

”Vi skal have fokus på passagerernes rejseoplevelse. Det er vigtigt, at kunderne er tilfredse med sejladsen på Bornholm. Derfor mener jeg, at vi skal handle kontant, når vi i den seneste måling kan konstatere, at passagererne er utilfredse med visse dele af færgebetjeningen (til og fra Bornholm, red)”

Utilfredse med udvalget ombord
Boden på de 101.291 kroner, og ikke mindst de ti øre, som følge af passagerernes utilfredshed, kommer via parametre i kundetilfredshedsmålingen under rubrikken “Færgen og adgang til færgen”.

Kunderne er særligt utilfredse med udvalget af varer i kiosk, cafeteria og restaurant på færgen. Kundetilfredshedsmålingerne foretages hvert halve år. Undersøgelsen, der udløste den seneste bøde, bygger på svar fra 7.500 passagerer, der i juli rejste fra Rønne til enten Ystad eller Køge.

De udgør 11,5 procent af de i alt 57.590 passagerer, der fik tilsendt et spørgeskema. Deltagerne blev bedt om at beskrive deres tilfredshed på en skala fra 1 til 5, skriver Bornholms Tidende på sin hjemmeside. Godt 57 procent af deltagerne var tilfredse eller meget tilfredse. Lige under 23 procent var utilfredse eller meget utilfredse.

Færgeshoppen er ikke del af færgekontrakten
TV2 Bornholm skriver, at det især er Shoppen på Bornholmslinjens færger, passagererne er utilfredse med, den er for lille og udvalget er ikke stort nok.

Det erkender kommunikationschef hos Molslinjen, Jesper Maack, men han undrer sig også: ”Vi synes det er lidt uretfærdigt, fordi Shoppen faktisk ikke er en del af færgekontrakten,” siger han til TV2 Bornholm og tilføjer: 

”Vi vil fortsat arbejde for ,at Shoppen ikke vægter tungt i fremtidige undersøgelser, da vi ikke mener den er en del af kontrakten. Og vi kan altså ikke både lave større Shop og tage flere rejsende med.”

Næsten monopol
Udover selve Molslinjen mellem Sjællands Odde og Aarhus samt de tre ruter, som Bornholmslinjen sejler, så fik Molslinjen sidste efterår retten til at drive yderligere fire danske færgeruterne.

Det skete da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gav Molslinjen grønt lys fra til at overtage Danmarks største ø-rederi, Danske Færger, også kaldet Færgen, der driver færgeruterne Alsfærgen, Fanøfærgen, Langelandsfærgen og Samsøfærgen.

Relaterede artikler:

Ny millionbøde til Molslinjen

Avisredaktør skælder ud på Molslinjen

Tysk besøgsboom til Bornholm