Molslinjen har fået forlænget sin kontrakt med færgebetjening af Bornholm. Som muligt led i pakken bestiller rederiet nu en endnu større katamaranfærge til hovedruten mellem svenske Ystad og Rønne. Den skal afløse den udskældte Express 1 på fotoet. Pressefoto: Molslinjen.

Ny kæmpefærge til Bornholm

Molslinjen har bestilt verdens største katamaran til betjeningen af Bornholm, som Molslinjen netop har fået forlænget kontrakten om færgebetjeningen af.

Bornholm skal have en helt ny hurtigfærge til sejladsen mellem Rønne og Ystad. Den nye færge bygges hos det australske Austal-værft, som også stod bag Molslinjens seneste hurtigfærge, Express 4.

Den nye færge skal efter sin levering i 2022 overtage den udskældte Express 1’s rolle som den primære hurtigfærge mellem Rønne og Ystad, oplyser Transportministeriet. Express 1 får nu installeret en en T-foil stabilisator.

Den nye hurtigfærge bygges med fokus på manøvredygtighed og passagerkomfort. Der bliver to passagerdæk med plads til 1.600 passagerer, og vogndækket kan rumme op til 450 biler. Hermed øges færgekapaciteten med cirka 14 procent, hvilket løser nogle af de kapacitetsproblemer, Bornholm ifølge Molslinjen har oplevet den seneste højsæson.

”De lavere priser og en ekstra daglig frekvens har været en succes og har skabt en markant passagerfremgang det seneste år,” siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, i pressemeddelelse.

”Den nye færge vil være en miljømæssig forbedring, og den vil være bedre end Express 1 (den nuværende hurtigfærge mellem Rønne og Ystad, red) på komfort og bedre manøvredygtighed,” siger transportminister Benny Engelbrecht ifølge DR.dk

Bornholmslinjens hurtigfærger mellem Bornholm og Serige har været kritiseret af blandt andet øens borgmester, Winni Grosbøll, for at være for ustabile, når de sejler over Østersøen. ”Jeg er glad, fordi vi har en kæmpe udfordring med komforten med den nuværende sejlads, vi vil gerne give bornholmerne og øens gæster en god oplevelse, når de sejler,” siger borgmesteren.

Længere kontrakt
Staten og Molslinjen er desuden blevet enige om at forlænge kontrakten på færgebetjeningen af Bornholm med to år, så den udløber i 2030.

Siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af de tre ruter til Bornholm, har rederiet tre gange fået bøder af Transportministeriet.  Bøderne berører rederiets betjening med dets Bornholmslinjen af de tre færgeruter til Rønne fra henholdsvis svenske Ystad, Køge syd for København og nordtyske Sassnitz.

Sidste efterår fik rederiet en bøde på tre millioner kroner fra ministeriet og i maj i år var Transportministeriet igen ude med notesblokken og en bøde på sammenlagt 1,5 millioner kroner. I sidste måned kom ny bøde på over 100.000 kroner.

Næsten monopol
Udover selve Molslinjen mellem Sjællands Odde og Aarhus samt de tre ruter, som Bornholmslinjen sejler, så fik Molslinjen sidste efterår retten til at drive yderligere fire danske færgeruterne.

Det skete da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gav Molslinjen grønt lys fra til at overtage Danmarks største ø-rederi, Danske Færger, også kaldet Færgen, der driver færgeruterne Alsfærgen, Fanøfærgen, Langelandsfærgen og Samsøfærgen.

Relaterede artikler:

Ny bøde til stort dansk passagerrederi

“Bornholms brand er blevet stærkere”

Tysk besøgsboom til Bornholm