Når nøden er størst er rejsebureauet nærmest

TIRSDAGSKLUMME: Formentlig er et sted mellem 50 og 100 danskere på krydstogt i Caribien, og nu er spørgsmålet, hvorfra og hvordan de kommer hjem, og hvem der erstatter efter orkanen Irma.

Af Ejvind Olesen

Sjældent eller aldrig er der i den grad rodet rundt i krydstogtskibenes planlagte ruter som under og efter Irmas hærgen i den forløbne uge. Nogle anløb er aflyst. Nogle skibe er gået ind til andre havne og er blevet der. For ikke at sejle ud i nye problemer. Konfrontation med Irma skal for enhver pris undgås.

Fra Miami og Fort Lauderdale og helt op til Cape Canaveral på østkysten af Florida er skibe blevet liggende og har afkortet deres ture til fem og til tre dage.

Enkelte, som Norwegian Cruise Line, har flyttet hele programmet frem til 1. nov. for Norwegian Escape fra Østlige Caribien (i reglen med St. Thomas, Puerto Rico og St. Martin) til Vestlige Caribien med Cozumel i Mexico som hovedattraktion.

Det er efter de fleste danskeres mening en klar forringelse, fordi de helst vil se gammelt dansk land. Ofte kræver de erstatning for at være havnet på andre øer. Og ved flere lejligheder har de efter pakkerejseloven fået tildelt et beløb, fordi programmet ikke holdt, hvad det lovede. Noget som krydstogtselskaberne aldrig har accepteret. For dem er den ene ø ligeså god som den anden, uanset hvem, den i sin tid har tilhørt.

Netop nu er det helt uoverskueligt. Det bekræfter adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier. Ifølge de danske krydstogtbureauer er langt de fleste danskere på krydstogt i Middelhavet i september og i Caribien i vintermånederne.

”Jeg vil dog tro, efter de henvendelser vi har fået, at mindst 50-60 danske passagerer er blevet berørt. Enten ved aflysninger, ændring af ruter og fly, som er udeblevet, fordi de slet ikke kan lande. Andre, som SAS og Norwegian, har aflyst afgange til Florida i weekenden.

Vi mangler flere oplysninger. Generelt kan det siges, at hvis man har købt sin rejse med landtransport, hotel og krydstogt, er man dækket ind efter pakkerejseloven. Men noget tyder på, at de forskellige krydstogtselskaber vælger vidt forskellige måder at yde erstatning på”, siger han.

Efter pakkerejseloven i Danmark, og vistnok også i Sverige og Norge, er det krydstogtrederierne, der er fuldt erstatningspligtige. Når de sejler i de tre orkanmåneder, august, september og oktober, er de populært sagt selv ude om det og kan ikke dække sig ind under force majeure.

Det er det samme, hvis det bliver snevejr i juni i Danmark (trods alt), er flyselskaberne ikke ansvarlige og kan aflyse uden at skulle give erstatning, mens det samme ikke gælder i februar, for da bør man være forberedt.

Det har amerikanske flyselskaber og rederier kun sjældent accepteret. De mener, at de kan påkalde sig force majeure, hvis vejret forhindrer dem i at gennemføre programmet.

”Jeg synes, danskerne skal være glade for deres rejsebureauer og benytte dem mest muligt. Det sikrer forbrugerne på en effektiv måde. Og for krydstogtpassagerer burde der da slet ikke være noget valg”, sagde min bekendt, som selv står i spidsen for et stort rejsebureau, forleden.

Men det forhindrer mig ikke i at give ham ret. Det er ikke nogen præstation selv at kunne pejle sig igennem diverse hjemmesider og så bagefter sidde med alle problemerne, hvis noget går galt.

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.