Ny undersøgelse: tydelige tendenser for møder i 2012

Rapporten er baseret på undersøgelser og interviews med mødearrangører, mødeindkøbere og hotelleverandører fra hele verden, herunder Danmark.
 
I hele verden ses en forsigtig optimisme om, at mødeindustrien vil vokse i løbet af året i takt med stigende fly- og hotelpriser.  Halvdelen af de adspurgte mødearrangører fra Europa (51 pct.) forventer øget efterspørgsel i 2012. Også hotelejerne rapporterer stigende efterspørgsel på konferencebookinger.
 
Globale mødetendenser fra rapporten:
 
Møderne bliver kortere med færre deltagere: Både antallet af deltagere pr. møde og antallet af mødedage mindskes (40 % og 33 %), ifølge hotelleverandørerne.
 
Samtidig arrangerer virksomhederne flere møder, hvor hvert møde forventes at blive kortere og mere omkostningseffektivt. 
 
Flere vil have møder tættere på virksomheden. Mere end halvdelen (53 %) af konferencekunderne efterspørger møder tættere på, for at mindske mødeomkostningerne.
 
I Europa vælger flere konferencekunder hoteller og mødelokaler i middelstandard (3- eller 4-stjernede) i stedet for 5-stjernede. Samtidig flytter 26 pct. deres konferencer fra storbyer til mellemstore byer.
 
Ifølge hotellerne vil 47 pct. af deres konferencekunder kombinere seriøse møder med mere uformelle og sjove aktiviteter for mødedeltagerne for at effektivisere mødeplanen.
 
Konferenceleverandørerne siger, at der kommer mere fokus på miljøet for næsten halvdelen (47 %) af kunderne. Mødearrangørerne ser samme tendens, hvor størstedelen (73 %) er interesserede i miljøvenlige alternativer. Miljøspørgsmål har endnu ikke haft en mærkbar effekt på valget af mødested, men det kan ændre sig, ifølge rapporten.
 
Ifølge Michael Schüller, Vice President, EMEA hos American Express Meetings & Events, følger Danmark de globale tendenser, der ses i rapporten:
 
”Vi ser ingen afmatning som følge af den finansielle usikkerhed. Virksomheder anerkender værdien af møder, men efterspørger omkostnings- og tidseffektivitet, f.eks. med flere indenrigsmøder, kortere afstande og 4-stjernede hoteller i stedet for 5-stjernede.
 
American Express Meetings & Events Forecast identificerer mødetendenser for 2012 på globalt og regionalt plan. Rapporten blev udarbejdet i efteråret 2011 og er baseret på oplysninger fra aktuelle og planlagte møder for American Express Meetings & Events’ kunder, undersøgelser af op mod 200 hotel- og mødearrangører i Europa, Nordamerika, Latinamerika og Asien samt interviews med mødeeksperter.  

Skrevet af redaktionen