Ørkenemirat får repræsentation i Norden

Ras Al Khaimah i De Forende Arabiske Emirater har valgt København til det første internationale repræsentationskontor i Norden.

De fleste kender Dubai, Abu Dhabi og Sharjah, der er de meste kendte af de syv emirater, der tilsammen udgør De Forende Arabiske Emirater.

Mindre kendt er Ras Al Khaimah, der ligger ud til Hormuzstrædet og forbinder Den Persiske Bugt og Omanbugten. Emiratet, der ligger en times kørsel fra Dubai, har 345.000 indbyggere og i 2017 flere end 900.000 turister.

Nu vil Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) sætte mere turbo på udviklingen af turistbesøg fra Norden, og derfor er det i dag blevet offentliggjort, at man har åbnet en repræsentationskontor i København til at dække markedsføringsindsatsen i Skandinavien og Finland. I forvejen har RAKDTA kontor i Saudi-Arabien, Storbritannien, Rusland og Tyskland.

Det er United Spirit Nordic, der skal medvirke til at gøre Ras Al Khaimah kendt i hele Norden. United Spirits Nordic er et PR- og marketing bureau, der er kendt for veletablerede relationer med nordisk rejsebranche.

“Det nordiske marked er en af de hurtigst voksende sektorer, og sidste år lå det blandt top ti i vores nøglemarkeder for besøgende. Allerede i første kvartal af 2018, har vi set en vækst på 26,2 procent, sammenlignet med sidste år. Åbningen af kontoret i København udgør en vigtig mulighed for at styrke antallet af besøgende fra de nordiske lande, samt for adgangen til dette marked for vores partnere i Emiratet,” siger administrerende direktør Haitham Mattar fra RAKDTA.

Stigning på 26 procent
I 2017 var der omkring 18.000 besøgende fra de nordiske lande, der overnattede i Ras Al Khaimah – enten på ferie- eller forretningsrejse. Hovedparten lægger vejen forbi i vinterhalvåret, hvor klimaet er gunstigt i det lille emirat.

I første kvartal af 2018 har næsten 10.000 nordiske statsborgere været på rejse til Ras Al Khaimah, og det var en stigning på 26,2 procent i forhold til samme periode året før.

Hovedparten var gæster på en pakkerejse med Apollo, men 14 andre danske rejsearrangører har også Ras Al Khaimah på programmet. Det gælder Atlantis Rejser, Beach Tours, Bella Vista, Blixen Tours, Discovery Travel, DTF Travel, Golf Breaks, Golf Plaisir, Nyhavn Rejser, Peacock Travel, Spies, Top Tours, TUI og Voya

I den kommende sommer tilbyder Ras Al Khaimah sammen med hotellerne i emiraterne børn under 12 år gratis, og i løbet af året vil United Spirits Nordic sætte gang i en række aktiviteter i de nordiske lande med webinarer, netværksarrangementer, ANTOR-workshops, studieture samt et UAE-roadshow i Skandinavien i september.

RAKTDA sigter mod 1 million besøgende ved udgangen af 2018 som led i sin Vision 2019 turismestrategi, og internationale markeder som Norden står højt på dagsordenen.

 

Relaterede artikler:

Stigende interesse for Ras Al Khaimah

Dubai-nabo viste flaget i København

Qatar Airways runder destination nr. 150

Apollo hopper på Emirates

x

Læs Også

Nordiske rejsebureauagenter besøgte Sydafrika

Sidste år var der over 100.000 nordiske ankomster til Sydafrika, der netop har haft 80 ansatte fra rejsebureauer i Norden på studietur til sydafrikanske regioner.

Israel klar til start af Giro d’Italia

Fredag starter et af sæsonens største, klassiske cykelløb, Giro d’Italia. Her i weekenden køres prologen i Israel. Det er første gang, at et af de tre Grand Tour cykelløb begynder i Israel.

Dyrevenner skælder atter ud på TripAdvisor

En af verdens største rejsehjemmesider, TripAdvisor, stopper billetsalg til nogle dyreshows. Men det er ikke nok, lyder kritikken fra World Animal Protection.

Uroligheder truer turismen i Mexico

Der har især været dramatisk kriminalitet i Acapulco og Cancun, hvor både krydstogter og danske turister holder til. Udenrigsministeriet nøjes med blød advarsel.

Nye medlemmer i ANTOR

ANTOR – foreningen for de udenlandske turistorganisationer i Danmark – har fået tre nye medlemmer ligesom den nye formand netop er tiltrådt.

Rejsebureau klar med messe til down under

Lavere flypriser lokker stadig flere til Australien og New Zealand – sidste år var der 20.000 danske ankomster. FDM Travel sætter 6. maj fokus på de to fantastiske rejselande ved gratis publikumsmesse i København.