Stigende interesse for Ras Al Khaimah

Ras Al Khaimah har ingen oliereserver, og derfor satser det lille ørkenemirat på at tiltrække flere turister fra blandt andet Skandinavien.

Det er ikke alle skandinaviske turister, der ankommer til Dubai International Airport, som udelukkende vælger at tilbringe ferien i Dubai, der er hovedbyen i emiratet af samme navn.

Der er nemlig også andre interessante rejsemål blandt de syv emirater, der tilsammen udgør De Forenede Arabiske Emirater. Mest populær er i dag Dubai, mens det største emirat hedder Abu Dhabi, der også er føderationens hovedstad.

Mindre kendt er derimod Ras Al Khaimah (RAK), der ligger ud til Hormuzstrædet, som forbinder Den Persiske Bugt og Omanbugten. Emiratet, der ligger en times kørsel fra Dubai, har 345.000 indbyggere og modtog i 2016 omkring 16.000 nordiske turister, hvoraf 3.000 var danske.

900.000 turister
Det tal kommer til at stige i de kommende år, for Ras Al Khaimah vil sætte alle sejl til for at tiltrække flere turister. I modsætning til nogle af de andre emirater, har Ras Al Khaimah ingen indtægter fra olieproduktion, hvorfor blandt andet turisme skal være med til at skabe økonomisk vækst.

Med en gennemsnitstemperatur på 25 graders varme i højsæsonen fra oktober til april er der mange udenlandske turister, der har fået øjnene op for mulighederne i det lille emirat.

I 2017 modtog Ras Al Khaimah op imod 900.000 turister, hvilket var en stigning på 12 procent i forhold til året før.

Gæsterne har mulighed for at blive indkvarteret på et af de mere end 40 hoteller i emiratet, der samlet kan byde på omkring 5.000 hotelværelser. Et antal, der ventes øget til 20.000 i 2025.

”Vi modtager flere internationale gæster end nogensinde før, hvilket er et direkte resultat af produkt diversificering og en udvidelse af vores begivenhedskalender,” siger Haitham Mattar, der er direktør for Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA).

Sponsorat øger kendskabet
RAKTDA investerer i disse år i at øge kendskabet til Ras Al Khaimah. Således var RAKTDA i 2017 officiel sponsor for verdensturismeorganisationen UNWTO’s tema om bæredygtig turisme.

Netop bæredygtighed er et af nøgleordene i Ras Al Khaimah’s destinationsstrategi, der gerne skulle sikre, at flere end en million turister har besøgt emiratet ved udgangen af 2018.

Blandt disse er turister fra danske rejsearrangører som Apollo, Atlantis Rejser, Spies og TUI, der alle tilbyder rejser til Ras Al Khaimah.

 

Relaterede artikler:

Dubai-nabo viste flaget i København

Qatar Airways runder destination nr. 150

Apollo hopper på Emirates