For at konkurrere med Eurostar, den eneste operatør af højhastighedstog fra England til Europa, planlægger Sir Richard Bransons togdivision at købe højhastighedstog for fire milliarder kroner.
Virgin Group, der ejes af den engelske milliardær Sir Richard Branson, planlægger at købe et dusin højhastighedstog. De skal udfordre Eurostars ”monopol” med højhastighedstog fra typisk London til eksempelvis Paris.
Sir Richard Branson ejer blandt andet også flyselskabet Virgin Atlantic (som Delta Air Lines har de resterende 49 procent af) og som netop er landet i SkyTeam-alliancen (lige som SAS); ligeledes har han en hotelkæde og krydstogtrederiet Virgin Voyages.
Men, skriver den engelske avis Daily Telegraph, så planlægger Virgin Group nu at investere omkring 500 millioner pund, cirka 4,4 milliarder danske kroner, i et dusin (12) højhastighedstogsæt til ruten mellem London og det europæiske fastland.
Virgin Group vil gerne have sin højhastighedsplaner og dermed højhastighedstog på plads så hurtigt som muligt – for blandt andet at komme foran det spanske højhastigheds-jernbaneselskab Evolyn, der også har signaleret planer om at åbne på ruten fra for eksempel Paris til London. Men nok først fra 2029.
Målet er 30 millioner højhastighedspassagerer
Daily Telegraph skriver også, at Sir Richard selv vil tage den nødvendige ejerandel af højhastighedstog-projektet, og partnere herefter også kunne komme ind som medinvestorer.
Tallene for sidste år er endnu ikke kommet, men i 2023 havde Eurostar 18,6 millioner passagerer – målet er 30 millioner i 2030.
Hovedparten af Eurostar ejes af de statslige franske jernbaner, SNCF Voyageurs, de belgiske jernbaner, SNCB, har små 20 procent, mens en infrastrukturfond har de sidste 6,5 procent.
Getlink, den franske operatør af infrastrukturen i den 50 kilometer lange tunnel under Den engelske Kanal har, ifølge Getlink, kapacitet til dobbelt så meget togkørsel som finder sted i dag. Udover passagertog, kører der også fragttog i tunnelen.
Eurostar kører primært sine højhastighedstog mellem London-stationen St Pancras til banegården Paris Nord.
Relaterede artikler:
Her er Europas bedste og værste togselskaber