Politisk vilje til udvidelse af rejsegarantiordning

Rejsegarantifondens regler stammer fra en tid, da de fleste danskere bestilte deres ferie gennem et rejsebureau. Men i dag booker de fleste selv flybilletter og hoteller via internettet, og derfor skal reglerne følge med tiden, mener Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (V). Har man købt flybilletter og hotelophold hver for sig, så er pengene tabt ifølge de nuværende regler. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

EU er netop nu ved at revidere det såkaldte pakkerejsedirektiv, og det skal tages med i analysen, mener ministeren. Garantifonden er oprettet ved, at selskaberne har betalt et fast beløb til fonden pr. solgt rejse. En tilsvarende kollektiv model, hvor også flyselskaber betaler til en ordning, kan være en løsning, lyder det.

 

På Christiansborg er der stor vilje til at se på området:

»Tiden er løbet fra pakkerejser, og det skal ændres til at passe til forbrugsmønsteret. Den lovgivning, vi har haft, har været god, men den er forældet, så selvfølgelig skal der kigges på den. Faktisk holder vi for tiden en del møder om forbrugerklager, og der kan vi sagtens få lagt dette ind i også. Det, der er sket med Sterling, er noget, der skubber hastighedsmæssigt på det,« siger Dansk Folkepartis forbrugerordfører, René Christensen.

 

Også Socialdemokratiet og SF har luftet krav om udvidelse af rejsegarantiordningen, således at den også omfatter selvstændigt købte flyrejser. Den politiske vilje til at udvide passagerernes dækning vækker glæde i rejsebranchen:

 

»Det store problem er, at mange af danskerne ikke aner, om de er dækket eller ej, fordi reglerne er svære at gennemskue. Derfor er det fint, hvis man vil udvide ordningen,« siger direktør i Danmarks Rejsebureauforening Lars Thykier.

 

Han mener dog, at der skal være en klar geografisk afgrænsning.

»En dansk ordning vil betyde, at man får dækket tabet, hvis man har købt billetter hos danske selskaber. Men mange flyselskaber har jo en dansk webadresse, selv om de intet har med Danmark at gøre. Så vi skal tænke meget over, hvem der er med i ordningen, og hvordan den dækker, så den danske branche ikke skal finansiere en ordning, der dækker flyselskaber fra Hawaii,« siger han.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen