Den britiske premierminister og den tyske kansler aftalte på topmøde en masse samarbejde. Et punkt var en direkte højhastighedsrute mellem London og Berlin som grønt alternativ til flyvning.
Premierminister Sir Keir Starmer og forbundskansler Friedrich Merz underskrev blandt andet på deres topmøde aftale om at fjerne logistiske hindringer, så der kan etableres højhastighedsrute mellem London og en række tyske byer som Køln, Frankfurt og hovedstaden, Berlin.
Nu skal en arbejdsgruppe fra begge lande kigge på udfordringerne ved en sådan rute. Hvilket togselskab skal køre den, hvad med grænsekontrol og så videre. Hvornår den kan være køreklar, vides endnu ikke, skriver flere medier, blandt andet britiske BBC.
Den kommende højhastighedsrute skal gøre rejsen nemmere og mere bæredygtig for de millioner af passagerer, der årligt rejser mellem for eksempel England og Tyskland.
I dag kan der køres med tog fra London til for eksempel Frankfurt med en rejsetid på op til ni timer med mindst ét togskifte undervejs. Skal der køres tog mellem London og Berlin, er rejsetiden i dag op mod 11 timer – altså næsten et halvt døgn – og med to til tre togskift undervejs.
Eurostar, der allerede kører højhastighedstog fra London til Europa, for eksempel Paris, lancerede tidligere i år planer om i starten af 2030’erne at udbygge sin dækningsgrad til også at omfatte direkte tog til såvel Tyskland som Schweiz.
Styrker pas-samarbejde i lufthavne
De to regeringschefer aftalte også, at man vil arbejde mod et e-gate-samarbejde mellem Storbritannien og Tyskland ved indrejsekontrol.
Siden briterne meldte sig ud af EU, det såkaldte ”brexit,” skal de nu stå i kø i lufthavne ved indrejse til EU-lande som Tyskland. Et sådant e-gate-samarbejde som det påtænkte mellem Storbritannien og Tyskland, kan allerede træde i kraft i løbet af denne sommer, oplyses det.
Relaterede artikler:
Boom i højhastighedstog mellem England og Europa
DSB bekræfter: Daglige tog fra København via Berlin til Prag

STANDBY.DK Nyt om rejser


