MANDAGSKLUMME: Egentlig går det godt for SAS for tiden. Og dog! Der var halvanden mia. svenske kr. i overskud efter seneste kvartalsopgørelse. Der er udsigt til kapitaludvidelse, optimisme i Aarhus, men behersket modtagelse af trafiktal i september og en ordentlig lussing fra aktionærerne.
Af Ejvind Olesen
Det er dybest set ingen grund til de store bekymringer for SAS i øjeblikket, og ledelsen er i hvert fald ramt af et sjældent set gå på mod. Frem på banen for at score. Ellers ville man ikke vove den, efter min mening, meget risikable satsning på udbygningen af trafikken i Aarhus.
Og i løbet af bare tre uger begynder SAS flyene fra datterselskabet at komme ind til Skandinavien fra London med supernye A320 neo fly, og et nyt personale hyret til opgaven under andre (og billigere) betingelser i cockpit og i kabinen.
Vi ved nu også, at et fly fra den nye base i Malaga daglig året rundt skal frekventere Aarhus.
Samtidig indkalder SAS til ekstraordinær generalforsamling i november med ønske om en kapitaludvidelse på det, der i dag ville have en værdi på ca. 1,3 milliarder kr. i nye aktier.
Den er den danske regering med på, mens det i følge flere analytikere ikke er tilfældet med Norge og næppe heller med Sverige. Det sidste kan man nu godt sætte et spørgsmålstegn ved. Danmark har Københavns Lufthavn og Sverige har Arlanda. Det ønsker ingen af dem at opgive.
Indtil nu har bare den danske regering officielt meldt ud, men svenskerne kommer til det. Vent bare.
Til Berlingske skriver finansminister Kristian Jensen: ”Der er bred politisk enighed om vigtigheden af, at Danmark understøtter et fortsat stærkt og konkurrencedygtigt SAS. Det mener vi bedst gøres ved at deltage i kapitaludvidelsen.”
Indtil videre har Sverige 17,1 procent af SAS, Danmark har 14,2 og Norge 11,4, og ved hjælp af Wallenbergs 7,5 pct. sikrer det majoriteten. Om Wallenberg koncernen er med, når der skal sikres nye aktier, er endnu uklart. Men det er den nok via næstformand Jacob Wallenberg. Den familie har aldrig sviget SAS, når der var brug for det.
Men faren lurer. Efter at det bare er gået op og op siden årsskiftet med SAS aktien, fik den et ordentligt smæk i løbet af fredagen med et fald på ni procent. Det kan man leve med, når den siden årsskiftet er steget over 80 pct. Alligevel er det et udtryk for en vis skepsis, når aktionærerne i den grad sælger ud. Spørgsmålet er, om det ikke ligeså godt sagligt kunne være godt den anden vej.
SAS’ trafiktal, der også kom i fredags, var ikke imponerende. Og selv om der sættes større fly ind, skal gennemsnitsbelægningen gerne følge med. Det kunne den ikke, men faldt med 1,4 procent.
Nu er der i snit 75 procent solgte sæder hver gang et SAS-fly går i luften. På den anden side set er der en fjerdedel tomme sæder.
En værdig opgave for en god salgsorganisation med gode idéer, som ikke bare er at sætte priserne ned. Har SAS overhovedet det? Ikke bare løbe i rumpen på andre.
Endelig Aarhus-aftale
De brave folk fra Aarhus støtter med de tilladte antal millioner (EU regler), men er det nok? Har de udenlandske selskaber som Air France/KLM, Lufthansa og BA (danske Sun-Air) ikke fået så meget fat med direkte ruter fra Billund og Aalborg, at de løb (med jyske erhvervskunder) er kørt for SAS? Jeg tror det. Og så rækker tålmodigheden ikke langt.
Det skal man bare være klar over i Aarhus.