MANDAGSKLUMME: Det er en forhastet og uovervejet beskyldning at påstå, at Regeringen og Dansk Folkeparti vil indføre vejskat på udenlandske turister. Regneark kan være et taknemmeligt middel. – Derimod er der mere relevans i indvendinger mod bilpakken fra Molslinien, og ministeren har allerede lyttet.
Af Ejvind Olesen
Ud over regeringen og forligspartiet DF var der udbredt glæde hos mange forbrugere i den forløbne uge over, at prisen på biler får en generel nedsættelse fra oktober. Sådan må det være, når vi lever i et land med de måske højeste skatter på biler i hele verden. Hvis man da ikke tilhører den gruppe af danskere, som synes at vi allerede har alt for mange biler på de danske veje. Og af miljømæssige grunde burde vælge cyklen.
Og hvad har det så med turisme at gøre? Det skulle vi snart erfare. Næppe var fredagen startet før det første skræmmeeksempel dukkede op fra Feriehusudlejernes Brancheforening.
Den afgift som er planlagt (der er under udformning og langt fra færdigpudset, red.) med kørsel på danske landeveje efter tysk mønster, har feriehusfolket lynhurtigt udregnet til en turistskat for tyske gæster på ca. 65 mio. kr. om året.
”Brancheforeningen vurderer, at mindst 350.000 tyske biler krydser den dansk-tyske grænse hvert år. Med en gennemsnitsbetaling på 25 euro vil forslaget koste tyske feriehusgæster 65 mio. kr. om året,” hedder det i en pressemeddelelse.
’”En direkte ekstra skat på feriehusudlejning. Der er ikke skat på turismen i storbyerne, hvor gæsterne typisk kommer med fly, som forurener langt mere end biler (en dristig påstand, red). Det her er skat på Varde, Ringkøbing, Skjern, Nordjylland og Bornholm. Vi tror, at Danmark kommer til at betale dyrt for denne vejskat,” siger direktør Carlos Villaro Lassen.
Af og til skal man lige stoppe op og trække vejret en ekstra gang, inden man udspyr sin vrede og profetier. Jeg tror faktisk aldrig, vi kommer til at se den afgift. Det vil vise sig, at den er alt for dyr at administrere. Min spådom er, at den går samme vej som Betalingsringen i sin tid.
For det første er der al bøvlet med danskerne selv. Ligesom med tyskerne i Tyskland. Dernæst med EU. Skal tyskerne betale for at køre på deres egne motorveje, som de allerede har betalt én gang. Skal danskerne?
Ja, det mener EU. Det sidste ord er ikke sagt i denne sag. Hverken i Tyskland eller i Danmark.
Skulle det blive vedtaget, og tyske bilister på sommerferieophold kommer til at betale for at køre i Danmark, har de vel lige så meget forståelse for det, som i deres eget hjemland. Hvor vil de dreje hen på ferie? Der er i forvejen afgifter i Østrig, Italien, Frankrig og Spanien.
Molslinjen var også hurtig på aftrækkeren over bilpakken. ”Lavere priser på Storebælt vil have negative konsekvenser for sammenhængskraften i Danmark. Hvis vi bliver nødt til at skære i afgangene over Kattegat, vil det betyde skævvridning,” sagde adm. direktør på Molslinjen Carsten Jensen, som ved noget om, hvad billetpriser betyder med en fortid hos både SAS og DFDS.
Det har allerede givet resultat. Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil i dialog med rederiet. Til flere aviser siger han: ”Det står i den oprindelige Storebæltsaftale, at der skal være en Kattegatsforbindelse. Derfor skal vi selvfølgelig sikre, at der er en rute, og det må vi have dialog med dem om. Hvad betyder det for taksterne, at de bliver sat ned over Storebælt?”
I weekenden havde endnu ingen talt om indenrigstrafikken med fly. Men netop her har regeringen spillet ud med et forslag om kampagne.
Og så mangler vi at høre fra Visit Denmark og Horesta om deres syn på en ny turistskat i 2020…