Biler ved betalingsanlægget på den svenske side af Øresundsbroen. PR-foto.

Stor stigning af el- og hybridbiler på Øresundsbroen

Én ud af 10 personbiler og godstransporter på Øresundsbroen er i dag med bæredygtige køretøjer – en stigning på 40 procent fra starten af året. 90 pct. af alle køretøjer er danske eller svenske.

Øresundsbroen har en ambition om at blive ”verdens mest bæredygtige bro.” For at det kan lykkes, er det vigtigt, at stadig flere kunder foretager en mere bæredygtig rejse over broen mellem København og Malmø.

Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron, siger i en pressemeddelelse: ”At måle andelen af fossilfrie overkørsler og følge udviklingen, er en måde for os at gøre opmærksom på udviklingen i den grønne omstilling. Vi har også pilotprojekter med hurtigopladning til vores kunder og elektrificerede fragtruter.”

Ifølge pressemeddelelsen udgjorde Øresundsbrons samlede antal grønne overkørsler – inklusive personbiler og godstransporter – 9,8 procent i september i år. Sammenlignet med de syv procent i januar i år, er det en stigning på 40 procent.

”Tendensen med flere og flere grønne overkørsler er stærk, og vi ser andelen stige hver måned. En stigning på 40 procent på ni måneder viser, at vores kunder skifter i et hurtigt tempo,” siger Bengt Hergart.

Næsten hvert 10. køretøj er dansk eller svensk
Øresundsbron skriver også i pressemeddelelsen, at målingerne af køretøjernes drivmidler kun er baseret på svensk- og danskregistrerede biler, hvilket svarer til cirka 88 procent af alle overkørsler.

I morgen- og eftermiddagsmyldretiden er mere end hvert tiende køretøj på Øresundsbron fossilfri, oplyses det.

”På hverdagsmorgener og i eftermiddagsmyldretiden, hvor vores pendlerkunder kører mest, er andelen af fossilfrie køretøjer 11 procent, og for personbiler er denne andel oppe på 12 procent. Uden for pendlertimerne ligger den grønne andel på mellem syv og otte procent, så pendlernes overkørsler er de grønneste,” konkluderer anlægsdirektør Bengt Hergart.

Siden starten af i år har det været muligt for Øresundsbro Konsortiet at klassificere, om overkørslerne kommer fra el- eller brintdrevne køretøjer. Ved hjælp af køretøjsregistre og nummerpladeaflæsninger kan man beregne andelen af fossilfrie køretøjer på Øresundsbron.

 

Relaterede artikler:

Øresundsbroen fastholder sommerens høje trafiktal

Færgerute til Sverige skifter navn til Øresundslinjen

Øresund dominerer i dansk togtrafik til udlandet