To Color Line-færger i havnen i Hirtshals. PR-foto: Color Line.

Stort dansk bidrag til omsætningsrekord i Color Line

Det danske selskab i norske Color Line leverer over 25 procent af koncernomsætningen. Sidste år fik færgekoncernen, der har også har to ruter mellem Norge og Danmark, rekordomsætning.

Under normale rejseår omsætter norske Color Line for cirka fem milliarder norske kroner og har tæt på fire millioner passagerer. Rederiet sejler blandt andet til Hirtshals fra både Kristiansand og Larvik ligesom gruppen har en rute fra Oslo til nordtyske Kiel samt mellem Norge og Sverige, Sandefjord-Strømstad.

I sit foreløbige regnskab for sidste år oplyser Color Line, at det sidste år blev til omsætningsrekord – trods pandemien stadig hærgede i starten af 2022.

Color Lines driftsindtægter blev sidste år 5,8 milliarder norske kroner, cirka fire milliarder danske kroner, mens driftsresultatet, EBITDA (indtjening før renter, skatter og afskrivninger) blev 1,2 milliarder norske kroner, over 800 millioner danske kroner, skriver rederiet i en pressemeddelelse.

På passagersiden fragtede Color Lines fem færge sidste år 3,6 millioner passagerer.

Omsætningsrekord på alle ruter
I pressemeddelelsen siger Trond Kleivdal, koncernchef i Color Line: ”Det er glædeligt med igen stærk efterspørgsel, omsætningsrekord på alle vores ruter og et historisk godt driftsresultat, også båret af den samfundskritiske transport af fragt.

Trods geopolitisk uro (krigen i Ukraine, red.) og høje energipriser, oplevede vi stor fremgang fra udenlandske gæster fra navnlig nærmarkederne i vintermånederne, ny rekord i den vigtige sommerhøjsæson og en solid før-julsæson.”

Den positive bookingtakt er fortsat ind i 2023, oplyser Color Line og tilføjer, at man også for i år forventer et resultat på linje med sidste år.

Fire Color Line-afgange i døgnet fra Hirtshals
Henrik Renneberg, direktør for Color Line i Danmark, siger til Standby.dk, at rederiet ikke oplyser konkrete passagertal på sine enkelte ruter – heraf de to mellem Norge og Danmark fra henholdsvis Larvik og Kristiansand til Hirtshals.

”Men det danske Color Line-selskab leverer cirka 900 millioner danske kroner til koncernregnskabet, over 25 procent af omsætningen,” siger Henrik Renneberg og tilføjer, at Color Line har fire afgange i døgnet med to færger på sine to ruter mellem Norge og Danmark.

Erik Brynhildsbakken, koncerndirektør for kommunikation i Color Line, siger til Standby.dk, at rederiet sidste år havde et rekordantal danske vinterturister til Norge, ”og vi ser samme tendens i år,” siger han.

Mange af Color Lines gæster mellem Danmark og Norge kommer kørende fra for eksempel Nordeuropa og sejler fra Hirtshals til Norge.

To andre rederier har færger mellem Danmark og Norge
Udover Color Line sejler også norske Fjord Line mellem Norge og Danmark.

Fjord Line har tre ruter mellem de to lande. Fra Stavanger via Bergen til Hirtshals og ligeledes til Hirtshals fra henholdsvis Langesund og Kristiansand.

Hertil kommer danske DFDS, hvis største rute med passagerovernatning, er København-Frederikshavn-Oslo. DFDS må ikke medtage rejsende mellem København og Frederikshavn, men mellem Frederikshavn og Oslo i begge retninger.

 

Relaterede artikler:

Stor efterspørgsel på færgefart i skisæsonen

Store forskelle i kørselsomkostninger til skirejsemål

Turistdirektør ærgrer sig over forsinket kæmpefærge