Strid mellem piloter og flyselskaber

Til gengæld anklager piloterne deres arbejdsgivere for at presse de ansatte. Striden er opstået på baggrund af en ny rapport omkring arbejdstidens indflydelse på flysikkerheden, og rapporten anbefaler, at piloternes arbejdstid reduceres, skriver epn.dk.

  

Vincent De Vroej, general manager i europæiske flyselskabers organisation, AEA, siger, at rapporten er uacceptabel fordi den er påvirket af piloternes lobbyarbejde. Han mener, at selv om folkene bag rapporten er eksperter i søvnforskning, så har de tætte forbindelser til fagforeningerne og ved ingenting om flysikkerhed.

 

Omvendt beskylder piloterne flyselskaberne for at ville presse mest mulig arbejdstid ud af piloterne til skade for sikkerheden.  Steen Vestergård-Poulsen, formand for Cimbers pilotforening og med i forretningsudvalget i Dansk Pilotforening, siger, at flyselskaber allerede bruger reglerne forkert, så kravet om mindst 12 timers hvile fortolkes som højst 12 timers hvile og at reglen om højst 190 timers arbejde på fire uger forventes at være mindst 190 timer.

Rapporten afleveres til EU-kommisionen den kommende uge og vil være med til at danne grundlag for EU-bestemmelser for arbejds- og hviletid for piloter og kabinepersonale.

  

AEAs Vincent De Vroej mener, at hvis rapportens indhold bliver grundlag for de nye regler, vil det koste europæiske flyselskaber døden. Han nævner, at man ikke længere kan flyve non stop til Japan og dermed får problemer med konkurrencen fra USA og Asien.

 

Skrevet af Flemming Juul