Think Planet

Hotelkoncernen, der indgår i Carlson Rezidor Hotel Group har lanceret initiativet for alle virksomhedens hoteller: Think Planet programmet har som mål at reducere energiforbruget på alle Rezidor hoteller i Europa, Mellemøsten og Afrika med 25% i 2016.

 

“Vores Think Planet initiativ forstærker Rezidors position som førende indenfor bæredygtig hoteldrift, Mange af vores hoteller har allerede progressive og miljøvenlige aktiviteter; og nu breder vi dem ud til alle hjørner af vores virksomhed, og sætter fokus på centrale energibesparende investeringer”, siger Inge Huijbrechts, direktør for ansvarlig forretningsdrift i Rezidor Hotel Group.

 

“Samtidig står vi med betydeligt stigende energiomkostninger i mange lande, der også hænger sammen med de stigende CO2 afgifter. Ved at gøre en indsats for miljøet og reducere vores energiforbrug bidrager vi rent faktisk til et forbedret driftsresultat”, tilføjer Wolfgang M. Neumann, adm. vicepræsident for Rezidor hotellernes daglige drift.

Think Planet er udviklet af en særlig enhed, der arbejder på tværs af den eksisterende organisation og regional opdeling og har repræsentanter fra teknisk service, daglig drift, indkøb, økonomi og ansvarlig forretningsdrift. Programmets første fase, en evaluering af energiforbruget i alle dele af virksomheden, er udført, og har resulteret i en overordnet indsatsplan.

Think Planets grundlæggende redskaber er simple, billige løsninger og almindelig sund fornuft – f.eks. brug af dagslys- og bevægelses-sensorer til at styre lys, genanvendelse af kondenseret vand fra aircondition og alarmer på frysere og køleskabe. Der er investeret betydelige summer i at omlægge belysningen på alle hoteller til den mest energieffektive, installere styrbare udsugningssystemer i køkkenerne og skabe effektive vedligeholdelsessystemer og tilsvarende optimale varme-, ventilations- og aircondition installationer.

 

En central faktor er personalets medvirken. Særlige uddannelsesprogrammer på iPods og video lærer personalet om gode energisparevaner på rengørings-, køkken- og konference-områderne, en månedlig “Lumiquiz” og en stor konkurrence om at være årets mest effektive, energisparende hotel sikrer, at medarbejderne fortsat er motiverede og involverede.

Skrevet af Flemming Juul