M/S Stena Jutlandica. PR-foto.

Vækst i danskere får rederi til at gentænke produkt

I løbet af sommeren har der været en stor stigning i antallet af danskere, der taget færgen til Sverige. Derfor vælger et stort rederi nu at fokusere produktet mere på danske passagerer end førhen.

Flere danskere har trods et ikke helt optimalt, svensk vejr i sommermånederne valgt at gå ombord på rederiet Stena Lines færger.

Således har rederiet målt, hvad de kalder en ”bemærkelsesværdig stigning,” på 41 procent i antallet af danske bookinger fra juni til august 2023 sammenlignet med samme periode sidste år.

Stena Line sejler i Danmark fra Frederikshavn til Gøteborg og fra Grenaa til Halmstad. Rederiet oplyser, at en lav svensk kronekurs har trukket flere danskere til Sverige for at holde ferie. Der er dog også andre faktorer, der gør sig gældende, mener Ulf Staff, Travel Commercial Manager i Stena Line.

”Selvfølgelig har den svenske kronekurs en betydning for, hvor mange danskere der rejser frem og tilbage. Danskerne tilvælger i høj grad turene, fordi både mad, ophold og varer er blevet billigere. Men nok har det været den svenske krone, der har fået flere danskere ombord på Stena Line, men vi ser også, at de mange oplevelser, tilbud om bord og flere mulige færgeafgange, har bidraget til den vedvarende efterspørgsel,” siger han i en pressemeddelelse.

Danskerne forbruger mere
Stena Line oplyser, at der også er solide bookingtal fra danske passagerer hen over efteråret. Derudover køber danske passagerer mere end svenske passagerer, når de er ombord, og det får nu Stena Line til at udvikle på deres produkter, så de i endnu højere grad henvender sig til danskernes behov og ønsker i fremtiden.

”Vi kan se, at danskerne i forhold til de svenske rejsende er begyndt at shoppe meget mere ombord, de tager oftere end før del i aktiviteterne på færgerne og vælger at spise i restauranterne. Den udvikling betyder, at vi i langt højere grad, end vi før har gjort, skal tænke på, hvad vi helt specifikt kan tilbyde danskerne. Og det gælder alt fra spændende mad- og drikkeoplevelser, loyalitetsprogrammer til ekstra færgeafgange,” siger Ulf Staff. Han peger på, at der for eksempel er indført ekstra morgenafgange fra Danmark til Sverige, så danske passagerer har højere fleksibilitet, når de vælger et afrejsetidspunkt.

Stena Lines 39 færger betjener 18 færgeruter i Nordeuropa. Koncernen, der årligt omsætter for cirka 37 milliarder svenske kroner, ejer blandt andet også rejsebureauet Best Travel i Frederikshavn.

Relaterede artikler:

Nyt Superstar-skib klar til debut

Passagerrekord mellem Bornholm og Sverige

Færgerederi indsætter ekstra færge til Tyskland