Vanvittige erstatningskrav til flyselskaber

Det holder aldrig op. Netop som man troede, at de forfærdelige begivenheder 11. september for elleve år siden var ved at finde plads i erindringen, som et sort kapitel arkiveret under ”livet skal jo gå videre”, brager det løs igen.

 

Denne gang er det World Trade Center Properties, som lejede bygningerne i 99 år i juli 2001, der har anlagt sag mod American Airlines og United Airlines for at have ødelagt tårnene med krav om erstatning på 2,8 mia. dollars.

 

Forsikringsselskaberne har allerede udbetalt fire mia. dollars, men nu kræver selskabet at de to flyselskaber skal bøde, og argumentationen er helt ud i skoven og fejlplaceret.

 

Vi har set det igen og igen på TV og på de efterfølgende film, hvordan de 19 kaprere gik igennem sikkerhedskontrollen, blandt andet i Boston, belæsset med knive og håndvåben samt bombelignende genstande, mens sikkerhedsfolkene endnu ikke havde gnedet søvnen ud af øjnene og snorksov.

 

Argumentet for kravet er ”hvis flyselskaberne ikke havde negligeret risikoen med kaprene, kunne de ikke være gået om bord og på den måde ville det have forhindret, at de to fly kl. 8,46 og 9,03 brasede ind i hvert sit tårn.”

 

Som om det ikke skulle være tilstrækkeligt med sikkerhedskontrol i lufthavnene. Skulle kabinepersonalet så også begynde at kropsvisitere, inden passagererne fik lov til at komme om bord? Det har bestemt været på vej til at gå helt over gevind med lufthavnskontrol lige siden. Væskekontrollen ikke at forglemme.

 

Kommentarerne har allerede været mange i amerikansk presse og på blogs. Ironisk spørges om sagsøgerne går efter flyselskaberne, fordi de mener at de to Boeing–fly skulle være konstrueret, så de er velegnede til at flyve ind i høje bygninger, udløse brand og få stålkonstruktioner til at bryde sammen.

 

Hvis der skulle være flere ansvarlige end de 19 kaprere og deres bagmænd, kan det kun være den amerikanske sikkerhedstjeneste og deres sløve morgenmænd i lufthavnene. Eller sikkerhedspoliti, lokale og FBI, der tæt fulgte nogle af kaprene, som tog en besynderlig pilotuddannelse i Miami, uden at fatte mistanke.

 

Både flyselskaber og passagerer betaler i dag mere end rigeligt til sikkerhedsvagter i lufthavne (og i USA på udvalgte fly). Sagen er ubehagelig må alle måder, ripper op i så meget og er totalt fejlplaceret. De efterladte til de mange omkomne må græmme sig. Skal de måske også til at stævne flyselskaberne i mangel af bedre?

Skrevet af Ejvind Olesen