Foto fra VisitDenmarks stand under årets ITB-messe i Berlin.

VisitDenmark tilfreds med årets ITB-messe

VisitDenmark havde 19 danske partnere på sin stand ved den netop overståede kæmpe rejsemesse ITB i Berlin – den danske stand fik besøg af berømt fodboldspiller.

Mange lidt ældre tyskere husker den danske fodboldspiller Allan Simonsen, der i midten af 1970’erne spillede for den tyske klub Borussia Mönchengladbach. Så det vakte opsigt ved en presseevent hos VisitDenmark under ITB-messen i Berlin, da den danske fodboldlegende var med til at tilberede smørrebrød med den i Tyskland kendte dansk-tyske TV-kok Brian Bojsen.

Traditionen tro var VisitDenmark atter til ITB (Internationale Tourismus-Börse Berlin), hvor det danske turistråd havde 19 partnere på sin stand. Blandt disse var københavnske Andersen Boutique Hotel & Absalon Hotel, Arctic Adventure, Arp-Hansen Hotel Group, Bornholm, Comwell Hotels, Dancenter, Destination Fyn, Destination Sønderjylland, Scandlines, Small Danish Hotels, VisitRanders og Tivoli.

Vel er den tyske hovedstad og dens indbyggere, hvoraf 60.000 besøgte ITB under publikumsdagene, vigtig, men VisitDenmark og alle de mange udstillere fra verden over er primært til ITB for at tale business. ”ITB er lig med nye kontakter og god business,” skriver VisitDenmarks nyhedsbrev. På den enorme ITB-messe deltager nærmest alt hvad der kan kravle og gå indenfor en lang række områder for turisme verden over.

110.000 fagfolk besøgte ITB
Afslutningsrapporten fra årets ITB viser, at messen i år tiltrak omkring 110.000 fagfolk på messens indledende fagdage. På ITB, der er fordelt på 26 haller, deltog i år 10.000 rejsevirksomheder fra 186 lande og regioner. Og mange af fagfolkene til ITB kommer for at holde møder og lave aftaler.

At turisme er vigtig, også for Tyskland, blev blandt illustreret ved, at ITB-messen i år blev åbnet af den tyske forbundskansler, Angela Merkel.

VisitDenmark og dets partnere kunne på ITB også pleje deres kontakter til det vigtige tyske marked. Alene tyskerne forventes i år at stå for 57 procent af de udenlandske overnatninger i Danmark, oplyser VisitDenmark. Arbejdsgiverforeningen Dansk Industri oplyste forleden, at Tyskland er Danmarks klart største turismemarked med 13,6 milliarder kroner i årlige indtægter, svarende til lidt over en fjerdedel af de samlede indtægter, turisme genererer i Danmark.

Pris til VisitDenmark
På ITB modtog VisitDenmarks kampagne ”In Denmark, everything is closer” en pris for Best MICE Marketing Campaign. Kampagnen er udarbejdet på baggrund af en ny varemærkeplatform for Business Events Denmark og kørte både forår og efterår i 2017 på det tyske marked med opbakning fra en række danske MICE partnere.

Prisen blev uddelt på grund af kampagnens høje kvalitet, rigtige indsigt og fine resultatsskabelse på det tyske marked, oplyser VisitDenmark.

Relaterede artikler:

Mindre vækst for turismen i Berlin

Danmark tjener 50 milliarder kroner på turister

Atter over 60.000 besøgende til Ferie for Alle

Dansk Erhverv skifter turismechef

x

Læs Også

Møde- og eventbranchen skal atter hylde de bedste

Den 30. maj afvikles den store årlige DEMA - Danish Meeting & Event Award, hvor der i år uddeles 8 priser. DEMA er ifølge arrangørerne det mest prestigefulde awardshow for den danske møde- og eventbranche.

Fint besøg til DRF’s årsmøde og generalforsamling

En helt ny undersøgelse af danskernes rejsevaner, direktøren for Rejsegarantifonden samt chefen for Borgerservice er med i programmet når Danmarks Rejsebureau Forening 12. april har årsmøde.

Scandic lander kæmpe kontrakt med den danske stat

Danmarks største hotelkæde bliver med ny aftale landets største leverandør af konference- og mødefaciliteter til staten.

Bella Center blandt nordiske prisvindere

Ved uddelingen af European Business Awards for de nordiske lande var danske BC Hospitality Group eneste prismodtager fra rejsebranchen.

Konkurrenter arbejder sammen

Der er mange om buddet, og konkurrencen er hård. Ikke desto mindre har Danske Konferencecentre nu over 100 partnere.

Digitalisering øger behov for personlig service

Nogle ser den digitale udvikling som en trussel mod den personlige relation og service, men sammenslutningen Danske Konferencecentre oplever det stik modsatte.