VisitDenmark havde 19 danske partnere på sin stand ved den netop overståede kæmpe rejsemesse ITB i Berlin – den danske stand fik besøg af berømt fodboldspiller.
Mange lidt ældre tyskere husker den danske fodboldspiller Allan Simonsen, der i midten af 1970’erne spillede for den tyske klub Borussia Mönchengladbach. Så det vakte opsigt ved en presseevent hos VisitDenmark under ITB-messen i Berlin, da den danske fodboldlegende var med til at tilberede smørrebrød med den i Tyskland kendte dansk-tyske TV-kok Brian Bojsen.
Traditionen tro var VisitDenmark atter til ITB (Internationale Tourismus-Börse Berlin), hvor det danske turistråd havde 19 partnere på sin stand. Blandt disse var københavnske Andersen Boutique Hotel & Absalon Hotel, Arctic Adventure, Arp-Hansen Hotel Group, Bornholm, Comwell Hotels, Dancenter, Destination Fyn, Destination Sønderjylland, Scandlines, Small Danish Hotels, VisitRanders og Tivoli.
Vel er den tyske hovedstad og dens indbyggere, hvoraf 60.000 besøgte ITB under publikumsdagene, vigtig, men VisitDenmark og alle de mange udstillere fra verden over er primært til ITB for at tale business. ”ITB er lig med nye kontakter og god business,” skriver VisitDenmarks nyhedsbrev. På den enorme ITB-messe deltager nærmest alt hvad der kan kravle og gå indenfor en lang række områder for turisme verden over.
110.000 fagfolk besøgte ITB
Afslutningsrapporten fra årets ITB viser, at messen i år tiltrak omkring 110.000 fagfolk på messens indledende fagdage. På ITB, der er fordelt på 26 haller, deltog i år 10.000 rejsevirksomheder fra 186 lande og regioner. Og mange af fagfolkene til ITB kommer for at holde møder og lave aftaler.
At turisme er vigtig, også for Tyskland, blev blandt illustreret ved, at ITB-messen i år blev åbnet af den tyske forbundskansler, Angela Merkel.
VisitDenmark og dets partnere kunne på ITB også pleje deres kontakter til det vigtige tyske marked. Alene tyskerne forventes i år at stå for 57 procent af de udenlandske overnatninger i Danmark, oplyser VisitDenmark. Arbejdsgiverforeningen Dansk Industri oplyste forleden, at Tyskland er Danmarks klart største turismemarked med 13,6 milliarder kroner i årlige indtægter, svarende til lidt over en fjerdedel af de samlede indtægter, turisme genererer i Danmark.
Pris til VisitDenmark
På ITB modtog VisitDenmarks kampagne ”In Denmark, everything is closer” en pris for Best MICE Marketing Campaign. Kampagnen er udarbejdet på baggrund af en ny varemærkeplatform for Business Events Denmark og kørte både forår og efterår i 2017 på det tyske marked med opbakning fra en række danske MICE partnere.
Prisen blev uddelt på grund af kampagnens høje kvalitet, rigtige indsigt og fine resultatsskabelse på det tyske marked, oplyser VisitDenmark.
Relaterede artikler:
Mindre vækst for turismen i Berlin
Danmark tjener 50 milliarder kroner på turister