Visumreglers betydning for turismen

Undersøgelsen er gennemført af fire studerende under vejledning af Lise Lyck, leder af Center for Tourism and Culture Management.

 

For at sikre en dybtgående undersøgelse har man valgt Thailand, et land uden ekstrem politik, og et land, mange danskere besøger og er velkomne og et land med gode diplomatiske forbindelser gennem 150 år.

 

Fokus er på visum med tre måneders gyldighed til fritids- og erhvervsrejsende og forvaltningen i Danmark sammenlignes med Sverige, Norge, Finland og Holland, der er medlemmer af Schengen-samarbejdet og derfor har fælles visumregler.

 

Turister fra Thailand besøger typisk flere lande på deres ferierejser. Schengen-samarbejdet foreskriver, at visum skal søges i det land, hvor ansøgeren vil opholde sig længst.

 

Finland lægger vægt på indtjening gennem turisme. Især Finnair, som satser på trafik til Asien, har været med til at visumforvaltningen er blevet så enkel og effektiv som muligt. Det har medført at den finske ambassade i Bangkok i stigende grad foretrækkes af turister og rejsebureauer. Visum bevilges på tolv dage.

Norge anser turisme som vigtig indkomstkilde. Innovation Norway er med i det Thai-Norske handelskammer og den norske ambassade i Bangkok er engageret i markedsføring af landet. Det har givet ambassaden et positivt rygte og har medført, at antallet af visumansøgninger fordobledes på et år ved åbning af Thai Airways rute til Oslo i 2009.

 

Sverige viser også stort engagement i turismen og selv om den finske og norske ambassade foretrækkes, har den svenske ambassade fået et godt rygte.  Holland har gjort betingelserne for forretningsrejsende så optimale som muligt. Den hollandske ambassade har indført Orange Carpet Club, som giver thailandske og hollandske virksomheder mulighed for at opnå visum indenfor to dage. Programmet gælder også nære forretningspartnere og nærmeste familiemedlemmer.

 

Den danske visumforvaltning i Bangkok har det sidste år gennemgået mange positive ændringer for at nedbringe behandlingstiden, men den danske ambassade stadig tilbage med et dårligt rygte fordi forbedringerne ikke er kommunikeret ud. Det medfører, at interessen i forbindelse med både fritids- og erhvervsrejser er faldende. Procentdelen af ansøgninger, som sendes hjem til yderligere undersøgelse i Udlændingeservice, ligger på et meget højt niveau. Hovedparten af de hjemsendte ansøgninger ender med visum, hvilket indikerer, at ambassaden er for restriktiv i bedømmelsen. Resultatet bliver behandlingstid på op til flere måneder.

 

Schengenvisumkodeksfra april 2010, kræver en behandlingstid på maksimalt femten dage. Derfor er det nødvendigt at nedbringe antallet af hjemsendte ansøgninger. Danmark bruger også ansøgningsformularens tillægsskema, som kræver, at ansøgeren oplyser meget personlige, uvedkommende og dybdegående oplysninger. Det har medført, at nogle har følt sig kriminaliseret og mistænkte.

 

Desuden mangler ambassadens deltagelse i turismefremmende aktiviteter, hvilket påvirker opfattelsen af Danmark negativt.

 

Den danske ambassade har som Norge og Sverige udliciteret modtagelsen af ansøgninger til firmaet VFS Global. Firmaet er ledet af indiske medarbejdere og det konstateres, at gebyret, som VFS ud over visumprisen kræver af ansøgere er næsten dobbelt så højt for Danmark som for Sverige og Norge på trods af, at servicen er ens.

 

Det konkluderes, at det ekstra gebyr og mangel på kontrol af kommunikationen kan elimineres ved at indføre en rejsebureauordning som i Kina, Rusland, Indien og Ukraine. Rejsebureauordningen vil samtidig skabe favorable betingelser for turister og rejsebureauer og signalere en øget åbenhed for turisme fra Thailand.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.