Fredagsklummen: Alle taber penge i luftfart i det milde forår

DET ER KUN DE færreste, der tjener penge på ruteflyvning for tiden. Nye aftaler om priser på flybrændstof gør livet svært, når prisen i går nåede 123 dollar pr. tønde. Det er mindst 50 procent op på et år, renset for gevinsten ved den lave dollarkurs. Da prisen for en flyvning efterhånden snupper mellem 30 og 40 procent af billetprisen, kan enhver forstå, at der ikke bliver meget tilbage af resten.



Der er kun få muligheder for at udligne en sådan prisudvikling. Effektivisere og spare på driften, sikre en bedre belægning og udnyttelse af flyparken, eller lægge på billetpriserne. De fleste vil hellere det første end det sidste. Når SAS reagerer som man gør nu, må det være fordi selskabets ledelse har erkendt, at de andre tiltag ikke er effektive nok.



NYHEDEN OM brændstofpriserne skal give SAS omkring en milliard kroner mere om året. Hvis altså ikke konkurrenterne snupper kunderne. Det mener Ryanairs nordiske chef Wilhelm Hamilton, at det gør. Han siger til Børsen:



“Vi kommer ikke til at sætte priserne op, men skærer i stedet for i omkostningerne. Vi vil fortsætte med at være de billigste i branchen.” Der er fortsat overskud i lavprisselskabet, men på årsbasis svækkes overskuddet med 20 procent, baseret på første kvartal.



“Hver gang SAS har sat priserne op, har de skræmt kunderne væk,” fastslår analytiker Brian Børsting. Han fortsætter: “SAS forsøger at tale branchen til fornuft ved at komme med denne udmelding,”.



Det er ikke sådan, at SAS ikke har forsøgt at fastholde priserne gennem forhøjelse på grund af olieprisernes himmelflugt. Det er sket løbende for europæiske ruter uden særlig meddelelse, men blot indarbejdet i det normale prisskema. Bortset fra langruterne, hvor man hele tiden har opereret med officielle brændstoftillæg.



DET HAR BLOT ikke virket nok, og derfor har Børsting ret, når han opfatter det som et vink til branchen om at komme til fornuft. Det sker først, når nøden tvinger lavprisselskaberne til at følge efter. Foreløbig forsøger Sterling at undgå forhøjelser. Det samme gør altså Ryanair. Også EasyJet vil forsøge at undgå tillæg, selv om selskabet netop har tredobbelt underskuddet i første halvår på grund af oliepriserne. Norwegian har ingen muligheder for at krybe udenom. Selskabet har mere end svært ved at følge med – blandt andet på grund af meget dyre investeringer i ny flypark.



Måske er det klogt af SAS, måske er det ikke. Måske siver kunderne væk, selv om British Airways, Air France, KLM og de fleste andre ruteselskaber også har officielle brændstoftillæg – for slet ikke at tale om USA, hvor flybilletpriserne bare stiger fra dag til dag.



Hvad mener du. Vil SAS miste kunder på det ny brændstoftillæg? Stem i quick poll.

Skrevet af