Storkunder kritiserer SAS

425.000 danskere er medlem af SAS’ bonusprogram, Eurobonus, der på verdensplan har 2,9 mio. medlemmer.



Og alle fik i går en overraskelse, da det kom frem på bl.a. Take Offs hjemmeside, at SAS samme dag fjernede muligheden for, at optjente bonuspoint kan bruges af venner og kolleger. Nu er det kun for familiemedlemmer.



Ændringen fra SAS’ hovedkontor i Stockholm blev listet ind i regelsættet i juli – uden at SAS skriftligt kommunikerede det til kunderne.



Til Take Off sagde salgsdirektør i SAS Danmark, Per Møller Jensen, mandag:



”SAS’ eurobonus-program kunne oprindeligt kun bruges af den rejsendes familiemedlemmer, det ændrede vi for nogle år siden til også at omfatte ”venner” – fx firmakolleger. Men SAS ønsker i lighed med andre flyselskaber dialog med den individuelle rejsende – det får vi ikke, hvis den rejsendes virksomhed overtager bonuspoint. Også derfor har vi ændret reglerne.”



I kommentar til Per Møller Jensens udtalelser, siger ingeniørvirksomheden Haldor Topsøes travel manager, Lars Engmose, der også i går kritiserede SAS:



”Selvfølgelig skal Per Møller Jensen afvise min kritik. Men jeg er skuffet over et så tyndt argument: “SAS bonuspoint skal bruges til kontakt til den enkelte rejsende.” Sikke noget vrøvl. SAS har altid haft mulighed for al den dialog de har lyst til med de rejsende, det ved Per Møller Jensen udmærket.



Vi har altid gjort en dyd ud af informationsformidling, men det er rigtigt, at vi nogle gange selekterer mellem relevant informationer og ligegyldige reklamer for hårplejeprodukter og chartertilbud med Stig Elling.”



”Sagens kerne er, at det koster SAS “kassen” at flere virksomheder udnytter point optjent på firmabetalte rejser. Vores udnyttelsesgrad af SAS’ bonusbilletter har de seneste fem år været over 20 % Med andre ord har hver 5. flybillet med SAS hos os været en bonusbillet, hvilket har givet millionbesparelser,” siger Lars Engmose til Take Off og tilføjer:



”Jeg håber SAS har tænkt sig godt om. Dette giver en ny konflikt mellem SAS og deres stærkeste relationer, virksomhederne; det har SAS næppe brug for.”



Også Grundfos’ travel manager, Nomi Kustosz Andersen, er utilfreds. SAS har som en tyv om natten ændret sine vilkår til ugunst for danske virksomheder, skriver epn.dk



“Det er nemt at finde alternativer til oversøiske trafik. Vi kan flytte til KLM og Finnair, som begge flyver fra Jylland. Så slipper vi også for Københavns Lufthavn,” siger Nomi Kustosz Andersen, som undrer sig meget over SAS’ manglende kommunikation ved ændringen:



“Kommunikationsfaconen – eller mangel på samme – er det mest mærkelige. Jeg fik et opkald i fredags, men har intet fået på tryk. Det er listet ind ad bagdøren. Jeg mener, det går ud over SAS selv. Vores eneste mulighed for at reagere er at kigge til andre flyselskaber.”



SAS Danmarks salgsdirektør, Per Møller Jensen, ønsker ikke at tilføje yderligere, men henviser til sine udtalelser i går på Take Offs hjemmeside.



Det var tirsdag ikke muligt tirsdag for Take Off at få kommentar fra formændene i de to foreninger for de danske travel managers, Danish Business Travel Association og Corporate Travel Denmark.





HB


Skrevet af