6.000 liter benzin i Samsø-færgens dieseltank

En tankvognschauffør trykkede på den forkerte knap og sendte tusindvis af liter benzin ind i færgen, der lå i Hou Havn.

Det betød, at brændstoftanken skulle tømmes for 48.000 liter brændstof – 6.000 liter benzin og 42.000 liter dieselolie, skriver dr.dk.

Det var chaufføren selv, der opdagede miseren og orienterede Samsø Rederi, hvor direktør Karsten Kruse er glad for, at fejlen blev opdaget så relativt tidligt: ”Hvis brændstoffet var kommet ind i systemet og ind i motoren havde det været rigtig slemt. Motoren er designet til at gå på naturgas og let diesel”.

Olieselskabet betaler Samsø Rederis ekstraudgifter og må ifølge Carsten Kruse også af med en stor ’kvaje-kage’.

Færgen sejler på naturgas, men bruger 10% let dieselolie – især til manøvrer i havnene.

x

Læs Også

Molslinjen fjerner bilister fra motorveje

TURISME: Flere bilister bruger vandvejen mellem Jylland og Sjælland. Molslinjen har i årets fem første måneder flyttet 92 mio. bil-km fra det trafikerede vejnet.

Rederi ind i kampen om indenrigsrejsende

TURISME: Fra på lørdag er ny aktør klar til konkurrencen om passagerer mellem København og Aarhus. Det sker med ny busrute via Molslinjen og priser fra 99 kr.

DFDS får flere særarrangementer

CRUISE: Mens kahytterne ofte er fyldte om sommeren, er der igen i efteråret varierede tilbud hos rederiet mellem København og Oslo. Der er alt fra ’bøf-konkurrence’ til ’heavymetal-cruise’. Koncert med Kim Larsen blev udsolgt samme dag, den blev sat til salg.

Billigere Storebæltsbro rammer Scandlines

TURISME: Regeringen vil fra næste år begynde at gøre det 25 pct. billigere at krydse broen. Det vil bl.a. ramme Scandlines’ færger mellem Danmark og Tyskland, hvorfor rederiet er klar med nye protester. ”En prisnedsættelse gør ondt på Scandlines, der i forvejen har høje priser,” siger turisme-økonom.

Scandlines’ ejer klar til salg

TURISME: Ifølge den danske hjemmeside Inside Business vil kapitalfonden bag Scandlines sælge. Scandlines har bl.a. ruterne fra Rødby-Puttgarden og fra Gedser til Rostock – men udfordres af mulig fast forbindelse under Femern. DFDS nævnes som mulig køber af Scandlines.

Kursændring hos DFDS

CRUISE: Det store rederi slår fra næste måned en række salgs- og marketingfunktioner sammen. Det betyder bl.a. at stillingen som landechef i f.eks. Danmark nedlægges – den nuværende landechef bliver i stedet global salgsdirektør.