Der var igen i år smagsprøver fra øerne - ikke mindst fra Bornholms køkken - og Jan Gildams berømte streetkøkken. Her ser han sammen med Lindy Kjøller nærmere på udvalg af specialiteter fra danske øer. (Foto Preben Pathuel).

De danske øer risikerer at miste storsponsor

Når ’Færgen’ til efteråret forsvinder fra Bornholm, mister man 70 procent af omsætningen, og det kan blive sidste år med en stribe af sponsorater til festivals på de danske øer.

Når den danske sommertrafik til øerne er ved at være forbi til september, siger Danske Færger A/S, i daglig tale bare ’Færgen’, farvel til Bornholmstrafikken, som overtages af Molslinjen. Dermed slankes Færgen ganske gevaldigt med tab af 70 procent af trafikken. Ydermere er rederiet sat til salg.

”Det er da klart, at det påvirker vores hverdag. Ydermere rykkes basen fra Rønne til Svendborg, og kun en snes medarbejdere får job i det sydfynske mod ca. 150 på Bornholm,” fortalte salgs-og marketingchef Lindy Kjøller forleden på et pressemøde på Hotel Marriott i København.

Et møde, der er tradition for på de store rejseudstillinger i Bella Center samt i Herning. I år er det skrumpet til et enkelt informationsmøde. Formentlig det sidste. Færgen kom til verden for seks-syv år siden.

”Vi kommer ikke til at liste stille ud ad bagdøren. Vi er med hele sommeren. Vore ansatte forsøger rederiet også at hjælpe på alle måder med fortsat beskæftigelse i beslægtede virksomheder. Vi har ligesom det øvrige Danmark haft en pæn fremgang over hele linjen i det forløbne år.

Samlet overførte Færgen i 2017 1.194.700 personbiler, 4.466.001 passagerer og 4.974 busser og var på den måde storleverandør af turister til bl.a. Bornholm, Samsø, Langeland og Fanø.

Danskerne er vilde med ferie i eget land
En kundeundersøgelse om årsagen til vækst på øerne fremhæver gastronomi, smukke naturoplevelser, gode muligheder for aktiv ferie og ikke mindst ro og idyl. Danskerne er simpelthen vilde med ferie i deres eget land”, fastslog Lindy Kjøller.

Man får også indtrykket af et stort sponsorat til forskellige festivals og arrangementer, som måske nu skrumper ind eller forsvinder, er holdt i live af Færgen både økonomisk og idémæssigt.

Det sagde marketingchefen beskedent nok ikke noget om. Til gengæld blev det oplyst, at Færgen var – og er i sommer – sponsor for arrangementer som Streetfood Festival på Samsø i den kommende weekend, kokkekonkurrence om årets vildtret på Als, Samsø Råvarefestival i juni, ø-mad på Folkemødet på Bornholm, Kulturhistorisk Festival på Fanø, samt Fanø Østersfestival i oktober.

Det duftede lidt af sommer på en kold vinterdag i København. Ingen af folkene bag arrangementet kender deres egen fremtid. Færgen ejes i dag af Clipper Group og den danske stat og er sat til salg efter tabet af Bornholmstrafikken.

Men alle sejl sættes til for i det mindste at slutte pænt af.

Relaterede artikler:

Rekord på bornholmerfærgerne

Markant billigere at sejle til Bornholm

Flere rekorder for de danske ø-færger