Indenrigsfly får CO2-skulderklap

”Endelig er diskussionen om CO2-udledning blevet faktabaseret”, siger Jørgen Nielsen, adm. direktør i Cimber Sterling.



Af Energistyrelsens hjemmeside fremgår det nu, at et CO2-udledning fra propelfly er under halvdelen af et jetflys. ”Vores tal for indenrigsflyvninger baserede sig kun på jetfly, og var således ikke repræsentative for alle flytyper på danske indenrigsruter. Derfor er talmaterialet blevet opdateret,” skriver Energistyrelsen ifølge Cimber Sterling.



Tallene fra Energistyrelsen siger at CO2-udledning mellem København og Aalborg er 31 kg. pr. person med et propelfly, 66 kg. med et jetfly, 74 kg. for én person i en lille bil og 88 kg for én person i en mellemklasse bil.



Pressemeddelelsen fra Cimber Sterling oplyser også: ”Alt efter hvor rejsen går til og fra, kan det være en CO2-mæssig fordel at tage toget, men nu har Energistyrelsen fjernet sin anbefaling om at tage toget frem for flyet.”

Cimber Sterling noterer, at mens toget bruger 4½ time mellem Aalborg og København, klarer flyet turen på 45 minutter.



Sidste år tegnede Cimber Sterlings propelfly sig for over 50 % af alle afgange i Danmark. Cimber Sterling har syv ATR-propelfly som dagligt flyver på dansk indenrigs.



”Det er glædeligt og klædeligt, at debatten om CO2-udledning fra fly endelig er blevet faktabaseret. I mange år har det været politisk korrekt at sige, at fly sviner mere end andre transportformer, men heldigvis har videnskaben vist det modsatte. ATR-flyet er ikke kun konkurrencedygtigt, når det gælder CO2 – man kommer også meget hurtigere frem,” siger Jørgen Nielsen.

Skrevet af