Det er i år 50 år siden det store danske flyselskab Maersk Air blev grundlagt. Den runde dag markeres med jubilæumsfest af flyselskabets tidligere medarbejdere 20. september i København.
Arrangør af festen er atter foreningen for tidligere ansatte i Maersk Air, MA-X, hvis bestyrelsesformand, Lis Nielsen, siger til STANDBY.dk:
”Maersk Air ville i år have kunnet fejre 50 års fødselsdag, og det har vi ikke tænkt os skulle foregå i stilhed. Vi har allerede nu over 100 tilmeldte til festen fredag den 20. september og tror at flere vil melde sig under fanerne.”
Reunion-festen holdes på Clarion Hotel Copenhagen Airport, det tidligere Hilton – og der er flere informationer om tilmelding, samt meget af Maersk Airs historie, på foreningens hjemmeside: MA-X.dk foreningens hjemmeside: MA-X.dk
Selve MA-X foreningen blev stiftet allerede samme år som A.P. Møller-Mærsk i 2005 mere eller mindre klogt valgte at lukke Maersk Air og overdrage det til det dengang islandskejede tidligere danske flyselskab Sterling. Selve Sterling krakkede i 2008.
MA-X-formand Lis Nielsen, der startede i Maersk Air i 1978 og gennem årene blandt andet var i teknisk afdeling, regnskab, rutesalg og kabineservice, siger:
”De tidligere MA-X fester, vi har holdt, har alle været succeser, og vi glæder os til igen at være sammen med tidligere kolleger, og fejre vort gamle firma.”
MA-X festen er åben for alle tidligere medarbejdere i Maersk Air og datterskaber. Man behøver ikke være medlem af MA-X for at deltage.
Lang historie med de lyseblå fly
A.P. Møller-Mærsk begyndte allerede i 1967 at øge interessen for luftfart med køb af et forretningsfly til rederiet. I foråret 1967 anskaffede A.P. Møller Gruppen et Hawker Siddeley HS-125 jetfly, der blev døbt Jette Mærsk.
Legendariske Bjarne Hansen, der på det tidspunkt var direktionssekretær for koncernchef Mærsk McKinney-Møller, havde blandt andet ansvaret for booking, vedligeholdelse, betaling af start- og overflyvningsafgifter og pilotlønninger i forbindelse med ”Jette Mærsk.”
Det fik Bjarne Hansen til at udvikle en idé om, at rederiet skulle gå ind i luftfart. Først i tredje forsøg lykkedes det at overbevise Hr. Møller om projekt luftfart, der i sommeren 1969 kunne lette fra skrivebordsskuffen med den 29-årige Bjarne Hansen som salgschef, skrev Check-in.dk blandt andet i sin nekrolog om Bjarne Hansen, der døde i 2013, og som i en lang årrække blandt andet var administrerende direktør for Maersk Air. Senere blev han selskabets bestyrelsesformand.
Grundlaget for det nye flyselskab blev skabt gennem opkøb af Falck Flyvetjeneste A/S i foråret 1969, hvormed A.P. Møller Gruppen overtog fire fly og hangarfaciliteter i Københavns Lufthavn tillige med koncessionen på indenrigsruterne til Odense og Skrydstrup. Senere på året overtog Maersk Air fra Cimber Air koncessionen på ruten mellem København og Stauning.
Brød SAS’ monopol
I begyndelsen af 1990´erne indledte Maersk Air en satsning på udenrigsruterne fra Jylland, da EU´s anden luftfartspakke havde åbnet for den tiltrængte liberalisering af luftfarten.
Da Maersk Air kunne fejre 25 års jubilæum i 1995 var det en solid og veldrevet virksomhed, Bjarne Hansen stod i spidsen for. Samtidig var der tilkommet aktiviteter indenfor fragtflyvning, helikopterflyvning samt aktiviteter på landjorden med et blandt andet et erhvervsrejsebureau og ejerskabet af Cargo Center Copenhagen (CCC).
Maersk Air kom siden i økonomisk uføre på grund af ændrede markedsbetingelser og en uklar strategi. Den 30. juni 2005 meddelte Sterling Airlines, at man ville overtage samtlige aktiviteter i Maersk Air og dermed skabe Nordens største lavprisflyselskab.
Det blev afslutningen på epoken med de lyseblå fly med den syvtakkede stjerne på halen. Da Sterling Airlines ydermere gik konkurs i slutningen af 2008, blev den sidste glød af Maersk Air slukket. Ånden lever dog stadig i MA-X, forening af tidligere ansatte, der mødes hvert år i september for at mindes den glade tid med Bjarne Hansen og Maersk Air, skrev Check-in.dk blandt andet.
Relaterede artikler:
”Selvfølgelig var vi forkælede, den gang det var sjovt”