Lavt sikkerhedsniveau i russisk luftfart

22. august sidste år forulykkede et russisk Tupulev-154-fly under flyvningen fra Sortehavet til St. Petersborg, og 170 mennesker omkom. Officielt blev årsagen til ulykken forklaret som en pilotfejl, men mange mener, at ulykken skyldes dybere problemer i den russiske luftfartsindustri.

Flere mindre russiske lavprisselskaber benytter sig af piloter, der ikke er uddannet tilstrækkeligt, der er svag lovgivning på området, og selskabernes fokusering på at tjene penge betyder, at piloter, der må aflyse en start eller udskyde en landing, nogle gange får en bøde.

Rusland og andre tidligere sovjetrepublikker havde sidste år verdens ringeste luftfartssikkerhed, og ifølge den internationale luftfartsorganisation, ATA, lå risikoen for ulykker 13 gange over verdensgennemsnittet.

Oleg Smirnov, der leder den private organisation Civile Luftfartpartnere, er skeptisk overfor den russiske flysikkerhed. ”Naturligvis vil ingen offentligt indrømme, at flysikkerhed ikke har topprioritet,” siger Smirnov, der selv har været pilot i mange år. ”Men nu er det ikke-professionelle, der sidder med kontrollen i mange selskaber. Tidligere økonomer, advokater og endda tandlæger. De tænker kun på penge,” siger han.

”Nogle selskaber fører arkiv over, hvor meget brændstof en kaptajn bruger på sine flyvninger. Hvis han bruger ekstra, får han at vide, at han ikke får bonus, og hvis hans høje brændstofforbrug fortsætter, siger selskabet, at det nok vil overveje, om han fortsat skal have sit job. Det sidder dybt i en pilot og styrer ham,” fortæller Smirnov.

(Berlingske Tidende, d. 2. august, 2007)

Skrevet af