Det nye danske flyselskab venter stadig på sit første fly

”Vores første Boeing 737 holder nysynet i Miami. Jeg ved godt, at jeg sagde, at vi ville lette 1. august, nu bliver det formentlig sidst på måneden. Flyleveringen driller, men der er ingen panik,” siger adm. direktør for Jettime, Klaus Ren (billedet), til Take Off.



Jettime havde håbet at lette 1. august med det første af to nysynede Boeing 737-300’ere, der aldersmæssigt er sidst i teenage-årene.

Selskabets investorer har skudt næsten 100 mio. kr. i projektet, som bliver arbejdsplads for 65 medarbejdere. Foreløbig er cirka halvdelen ansat. I denne tid er seks piloter og 14 kabineansatte på kursus i Jettimes hovedkontor ved Københavns Lufthavn.



JetTime, der forventer overskud om et par år, har bl.a. aftaler med Atlantis Rejser, Bravo Tours, Dansk Folkeferie, Højmark Rejser, Krone Golf Tours og SunTours – samt for det svenske rejsebureau Go International skal der hver 14. dag flyves til Senegal i Afrika; resten af destinationerne er i Europa.



Adm. direktør er tidligere flyvechef i Maersk Air, Klaus Ren. Han siger til Take Off:



”Selv om vi endnu ikke har fået det første fly, er jeg

fortrøstningsfuld. Det er ikke et spøgelsesfly, men det er papirmæssigt kompliceret når et fly skifter ejer. Inden vi skriver endeligt under skal vi på ny gennemgå papirerne og foretage et såkaldt acceptance flight. Lige nu regner vi med at have flyet på danske ”nummerplader” sidst på måneden.”



Jettime er klar til at indleje et andet fly af samme standard til at opfylde sine kontrakter, hvis selskabet ikke når at få sit første fly inden kontrakterne begynder.



Jettimes fly nr. to, også en Boeing 737-300, skal efter planen komme i oktober. De to fly stationeres i hhv. København og Billund.



”Jettime har ramt en tør plet i markedet og solgt meget mere end budgetteret – vi har trafik nok til vore to fly og kan ikke hjælpe alle, der banker på døren,” siger Klaus Ren.



HB

Skrevet af