Amerikanske flyselskaber siger fortsat nej til Connie Hedegaard & Co.

2019/08/defaultmain.jpg

Connie Hedegaard.

LUFTFART: Ligesom EU forhandlerne med kommissær Connie Hedegaard i spidsen troede, at nu ville selskaberne uden for EU acceptere at betale for CO2-udslip over Europa, fordi de slap for noget værre indtil 2020, kommer et klokkeklart nej fra USA.

”Vi vil ikke betale CO2- afgifter, hverken hjemmefra, eller når vi kommer ind over EU’s område. Ikke før der er en færdig global aftale, hvor alle er ligestillet.”

Sådan er det budskab, som nu udgår fra USA. Lederen af Repræsentanternes Hus har anmodet Transportministeriets direktør, Anthony Fox, om at sikre sig, at amerikanske flyselskaber med base i USA ikke bliver opkrævet nogen afgift for at flyve til lufthavne i EU fra marts 2014, hvilket der ellers er lagt op til.

Det er ganske enkelt en krænkelse af den aftale, der nu er indgået med den internationale ICAO organisation, mener de amerikanske politikere. Et er, at EU dropper sit krav om, at der skulle betales for hele vejen fra et fly afgik et sted i verden til det ankom til en lufthavn i EU. Men det vækker vrede, at man alligevel fastholder en afgift ind over Europa, og det vil ikke blive accepteret.

I brevet gør politikerne igen opmærksom på, at præsident Obama allerede har underskrevet en lov, som forbyder amerikanske flyselskaber at acceptere betaling til EU. Men det var dengang klimakommissær Connie Hedegaard med stor entusiasme troede, hun kunne opkræve beløbet hele vejen fra for eksempel New York til Frankfurt.

Dengang protesterede også Japan, Kina, Rusland og Indien og truede med forbud mod europæiske flyselskaber. Hvor de står nu vides ikke.

Til gengæld er det en kendsgerning, at EU forvrider konkurrencen mellem sine egne selskaber og dem uden for, hvis amerikanerne får lov at fastholde modstanden. Eller hvis EU ikke også dropper afgiften for sine egne indtil 2020.

Det sidste er meget usandsynligt med den nuværende miljøkommission.