Lavprisselskaber skælder ud på lufthavnen

Københavns Lufthavns adm. direktør, Brian Petersen, afviser lavprisselskabernes skarpe kritik af de nye priser for at benytte lufthavnen.



”Vi har lavet den nye takstaftale for at sikre flest mulige ruter. Lavprisselskaberne rammer forbi, når de hævder, at den nye prisstruktur er designet til at hjælpe SAS og andre traditionelle flyselskaber,” siger lufthavnens adm. direktør, Brian Petersen, til Business.dk



Easyjet og Norwegian mener, at den nye prisaftale favoriserer SAS og gør det fordelagtigt at flyve med halvtomme fly. Aftalen hæver passagerafgiften og sænker startafgiften, det gør det dyrere at flyve med fyldte fly.



Brian Petersen understreger, at omlægningen vil sikre flest mulige nye ruter. ”Når flyselskaberne åbner nye ruter, tager de en risiko, da det ofte tager tid, før flyene bliver fyldt. Her deler vi fremover en del af risikoen med flyselskaberne ved at sænke startafgiften,” siger han og tilføjer:

“Ingen flyselskaber har en forretningsmodel, hvor man accepterer lav belægning i længden. SAS skærer jo også mere i kapaciteten, end antallet af passagerer falder.”



Easyjets Nordeuropa-chef, Thomas Haagensen, sagde tirsdag i en pressemeddelelse: ”Københavns Lufthavn har opgivet en afbalanceret vækststrategi til fordel for at understøtte et skrantende SAS.”



”Når Københavns Lufthavn sætter passagerafgiften op og startafgiften ned, belønner det den gamle måde at tænke luftfart på. Den nye aftale er en fordel for selskaber, der sender halvtomme fly af sted,” siger Norwegians landechef for Danmark, Julius Støback.

Skrevet af