Tynd kritik af SAS’ bonusprogram

Nu rykker den nordiske direktør for et af de største erhvervsrejsebureauer SAS til undsætning i debatten om bonuspoint.

Debatten var bl.a. i Take Off Weekly sidste fredag – ligesom en tidligere topchef i SAS kommenterer den i denne ombæring af Take Off Weekly.



Som eneste erhvervsrejsebureau udsender TQ3 et månedligt nyhedsbrev, og det er her, at Thomas Lundberg, går i rette med kritikerne.



”I modsætning til i Norge og Sverige, hvor man ikke længere kan optjene bonuspoints på indenrigsrejser, kan man fortsat det i Danmark. Desuden kan man optjene points på rejserne på de ruter, konkurrenterne betegner som SAS’ guld-ruter, nemlig hovedstadsruterne mellem København, Oslo og Stockholm,” skriver Thomas Lundberg i sin månedlige kommentar og fortsætter:



”I Danmark har dette afstedkommet en debat i medierne, idet Sterling og Norwegian mener, at det er konkurrenceforvridende, at SAS “lokker med EuroBonus-points” på disse ruter.

TQ3 deler ikke helt den opfattelse: Hvis SAS’ priser var drevet af deres omkostninger og ikke af markedet, ville SAS’ økonomiske resultater givetvis have været bedre end vi har set dem de senere år. Vi mener derfor ikke, at SAS blot lægger omkostningen ved at drive EuroBonus-programmet på billetpriserne. Kritikken mod EuroBonus fra SAS’ konkurrenter hviler på et tyndt grundlag.”



Han fortsætter: ”Endvidere har SAS lempet reglerne for udnyttelse af points – der er principielt ikke noget i vejen for at virksomhederne anvender disse points til tjenesterejser. Vi har kunder i Danmark, der udnytter points svarende til omkring 5% af rejsebudgettet for flyrejser, som man så kan vælge at se som “den rabat, SAS ikke vil give i stedet for EuroBonus.”



BILLIGSTE PRIS IKKE ALTID DEN ”RIGTIGE” PRIS

TQ3’s nordiske direktør noterer også, at ”rejseaktiviteten i erhvervslivet er relativt høj, hvilket giver grobund for en optimisme i erhvervsrejsebranchen.



”Vi ser fortsat stigende brug af lavprisselskaber eller “de store selskabers” lavpriser blandt erhvervslivet. For os gælder det ikke, at den absolut billigste pris altid er den rigtige pris… Man skal være opmærksom på at de nye EU-regler om flypassagerers rettigheder også kan have afledte og negative konsekvenser – selvom de umiddelbart synes at stille passagererne bedre i tilfælde af annullerede og forsinkede fly m.v.,” lyder det fra Thomas Lundberg som fortsætter:



”Et direkte resultat af disse nye rettigheder er, at flyselskaberne ikke længere checker bagage ind til hele strækningen, hvis man rejser på “separate billetter”. Det betyder, at man kan blive tvunget til at “stige af”, hente sin bagage og checke ind på ny i forbindelse med flyskift, hvilket stiller krav om længere tid på mellemlandingsdestinationen.”



”Årsagen er, at de nye rettigheder gør erstatningskravet mod det første flyselskab så højt, at det ikke vil acceptere risikoen ved at checke bagagen igennem hele vejen. I sådanne tilfælde kan det være en bedre løsning at tage den lidt dyrere billet og sikre sig selv og sin bagage hele vejen – men det skal være en afvejning i hvert enkelt tilfælde, og det er sådan rådgivning, vi leverer,” lyder det fra TQ3’s adm. direktør.

Skrevet af