Express1 sejler mellem Bornholm og Ystad. (Foto: Bornholmslinjen | PR)

Bornholm er afhængig af turisme – og færgekapacitet

På Bornholm opleves en øget efterspørgsel fra turister, men vækstmulighederne begrænses af kapaciteten på overfarten til øen. Et hotel har udskudt åbningen grundet manglende plads på færgen.  

I disse dage er der travlhed på Bornholm, da et stort antal beslutningstagere og meningsdannere er strømmet til øen for at diskutere politik og samfundsforhold på årets udgave af Folkemødet, der varer indtil den 19. juni.

Torsdag var den første dag med debatter under årets møde, og her var fremtiden for turismen på klippeøen samt en af de store udfordringer, der er en torn i øjet på nogle af de bornholmske brancheaktører, blandt de emner, som blev diskuteret.

Det skete til en debat, der var arrangeret af turismeorganisationen Destination Bornholm. Her deltog både øens konservative borgmester Jacob Trøst, vicedirektør Thomas Holm fra Novasol, direktør Björn Boström fra Ystad Havn, direktør Pernille Kofod Lydolph fra Destination Bornholm, Molslinjens administrerende direktør Carsten Jensen samt Mette Hjermind Dencker, der er medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti og partiets ordfører for turisme samt landdistrikter og øer. Debatten blev styret af Anja Hartung.

Mangler plads på færgerne
Turismen er et vigtigt erhverv på øen, og det er tilsyneladende ikke kun under Folkemødet, at der er interesse for at besøge Bornholm. Destination Bornholm oplyser, at man gennem de seneste år har oplevet en stigende efterspørgsel blandt turister.

Sidste år udmøntede den sig i, at øen havde 1,8 millioner overnatninger. De var fordelt på 665.000 besøgende og repræsenterer en stigning på 15 procent, når man sammenligner med 2020, lyder det. Det er desuden til trods for manglen på de udenlandske turister grundet COVID-19-pandemien.

Det kom dog frem i debatten, at der er en sten i skoen. Det er nemlig begrænset i hvor stort et omfang, at Bornholm kan vækste yderligere inden for turismeområdet, og det skyldes, at der ikke er tilstrækkelig færgekapaciteten til øen.

Som eksempel herpå blev det nævnt, at et hotel på øen allerede har valgt at udskyde den planlagte åbning fra foråret til forsommeren, fordi der mangler plads på færgerne.

Kan sætte stopper for festen
Destination Bornholms direktør Pernille Kofod Lydolph fortalte, at hun oplever stor frustration i branchen over, at tiltag og investeringer i turismen på Bornholm ikke ser ud til at nytte noget, når færgerne begrænser antallet af turister, der kan komme på besøg.

På Bornholm arbejder man ud fra en strategi om, at der skal tiltrækkes yderligere overnatninger forår, efterår og vinter således, at mængden af turister fordeles jævnt i løbet af året, og man derved får mulighed ansætte flere folk hele året i stedet for blot i højsæsonen.

”Når vi får gæster på besøg bredt over året, så betyder det flere længerevarende jobs og flere helårsansættelser – både i turismevirksomheder, men også i andre virksomheder på grund af de mange afledte effekter af turismen. Vi gør en stor indsats for at løfte hele året, men hvilken forskel gør det, når færgekapaciteten er med til at sætte en stopper for festen?” 

Vil også beholde nuværende færge
I øjeblikket er det katamaranfærgen Express1, der betjener overfarten mellem Bornholm og Ystad. Næste år skal den dog erstattes af den nybyggede Express5, der – målt på kapaciteten – bliver verdens største hurtigfærge, da den vil have plads til 1.610 passagerer og 451 biler.

At man piller Express1 ud af driften er dog ikke ubetinget en god idé, lød det fra borgmester Jacob Trøst under torsdagens debat. Han mener i stedet, at de to færger bør varetage transporten af passagerer til øen i fællesskab.

”Bornholm har brug for en velfungerende trafikal infrastruktur, og derfor ønsker vi, at Express1 fastholdes på øen også efter Express5 sættes i drift. Express1 er tilpasset bornholmske forhold, og vil sikre os en infrastruktur, som skaber mulighed for en god erhvervsudvikling på Bornholm. Tilgængeligheden til og fra Bornholm er helt essentiel for vores samfundsøkonomi, og derfor skal vi have løst problemet nu.”

 

 

Relaterede artikler:

Ingen klippefast aftale om transitrejser til Bornholm

Bornholm mangler færgepladser – ekstra fly fra DAT

Ny kæmpefærge til Bornholm