Kommentaren/Spidsen

I eftermiddag festligholdes åbningen af den ny turistforskningsenhed på Syddansk Universitet i Esbjerg.



I sig selv en overraskelse for mange i det østlige Danmark, der måske endnu ikke har opdaget, at Esbjerg, Kolding og Sønderborg er endda meget succesrige universitetsbyer. Med sammenslutningen for en halv snes år siden med det daværende Odense Universitet, har man fået skabt en slagkraftig endhed uden støv på vingerne, der er parat til at træde nye veje. Man har længe haft en journalistuddannelse, men også de seneste år en turistuddannelse – og nu tager man fat på turistforskning.



Det hele festligholdes i dag.



Forståeligt nok. For der er grund til at feste af flere grunde. For det første får VestDanmarks mest dynamiske by endnu et fyrtårn. Universitet får styrket sin status yderligere.



Det er godt for erhvervsudviklingen i landsdelen, der til trods for begrænset bevågenhed formår at trække sig selv op ved håret.



Det er også godt for turisterhvervet. Mange vil selvfølgelig rynke på næsen af den slags ”pjat” efter devisen: Vi ved, hvordan vi driver vore virksomheder. Hvad skal vi med forskning? Vi skal bare leje hoteller ud, sørge for campingpladserne fungerer eller der er skilte til de lokale seværdigheder.



Men sådan er virkeligheden ikke.



Turisterhvervet er stort i Danmark. Det omsætter for 65 mia. kroner og genererer mange tusinde arbejdspladser. Det er et vækst erhverv. Bl.a. fordi europæerne selv får mere fritid og gerne vil opleve nye sider af tilværelsen. Se en anden natur, spise en anden slags mad, bo andre steder, tale med mennesker med en anden baggrund og livsholdning.



Vi ved at Kina og Indien er to lande i økonomisk vækst. Tilsammen har de to milliarder indbyggere. 10 gange USA’s eller Ruslands befolkning og 400 gange det danske befolkningstal.



Menneskemasserne udgør alene et enormt potentiale. Derfor er det vigtigt at forske og forstå, hvordan turisterhvervet fungerer. Nøjagtigt som der forskes i landbrug, industri, fiskeri og økonomi. Hvor skal investeringerne foretages? Hvordan sikrer vi en bæredygtig turisme, der ikke kværner naturen ned? Hvilke krav stiller fremtiden til de ansattes kompetencer, uddannelsesmuligheder og markedsføring?



Der er nok at gribe fat i.



Til jobbet som leder af denne forskningsenhed, har man valgt Janne Liburd, der er lige så begavet som hun er charmerende – den bemærkning får jeg garanteret på puklen for – og med dyb viden og indsigt i dansk og international turisme. I forvejen leder hun Syddansk Universitets turistuddannelse. Nu skal hun også lede forskningen.



Et bedre valg har universitet bikke kunnet gøre.



Hun vil med samme målrettehed, som hun brillierede på det danske ungdomslandshold i fodbold – og siden har sat mange mandlige modstandere til vægs i old boys klassen – utvivlsomt hurtigt trække spor efter sig. Til gavn for dansk turisme og for anerkendelsen af et centralt erhverv – overalt på kloden – og som bliver en stadig mere central brik i verdens fremtid.

Skrevet af