Danmark fortsætter harmonisering i lufttrafikstyring

flyveledereLUFTRUM: Danske Naviair har netop passeret ny milepæl i arbejdet med at harmonisere den europæiske lufttrafikstyring. Med opgradering af de tekniske systemer er kontrolcentralen i København blandt de første af i alt syv europæiske kontrolcentraler, som vil benytte de samme systemer inden udgangen af 2014.

Naviair har netop afsluttet en opgradering af de tekniske systemer i sin kontrolcentral i København. Systemerne anvendes til at styre lufttrafikken i den danske del af det fælles dansk-svenske luftrum.

Gennem systemopgraderingen bidrager Naviair til en unik harmonisering af lufttrafikstyringen i Europa. Hidtil er de tekniske systemer i de i alt 63 kontrolcentraler i Europa blevet udviklet og opbygget individuelt, så både teknik og software er forskellig fra central til central.

Siden 2006 har Naviair været med i COOPANS-alliancen, hvor en håndfuld europæiske trafikstyringsselskaber har samarbejdet om udvikling og harmonisering af deres tekniske systemer. De fem partnere i COOPANS er danske Naviair, svenske LFV, irske IAA, østrigske Austro Control og kroatiske Croatia Control.

Samtidig med opgraderingen af kontrolcentralen i København har Austro Control gennemført en tilsvarende opgradering af kontrolcentralen i Wien. I løbet af 2014 følger de øvrige tre partnere efter med opgraderinger af deres kontrolcentraler. Efter planen vil syv europæiske kontrolcentraler dermed benytte samme ensartede systemer inden udgangen af 2014. De fem partnere i COOPANS har med initiativet lagt sig i spidsen for det tekniske harmoniseringsarbejde i europæisk lufttrafikstyring, oplyser Naviair.

Der har allerede vist sig mange betydelige fordele ved at samarbejde om indførelse af ensartede, harmoniserede tekniske luftkontrolsystemer. Økonomisk har partnerne reduceret udviklingsomkostningerne til systemopgradering med 30 – 50 procent i forhold til de omkostninger, partnerne ville have haft, hvis de havde udviklet systemerne individuelt. Hertil kommer besparelser ved de operationelle omkostninger gennem udnyttelse af fælles driftskoncepter. Endvidere medfører samarbejdet at partnerne kan dele erfaring og viden og benytte sig af hinandens kompetencer ved at stille medarbejdere til rådighed for hinanden.

Ud over de mange fordele imødekommer COOPANS-samarbejdet EU’s mål om harmonisering af lufttrafiksystemerne i Europa.

Endelig bidrager systemharmoniseringen til forbedringer indenfor klima og miljø. Bl.a. medvirker harmoniseringen til at lette arbejdet med at udvikle udnyttelsen af luftrummet, så flyselskaberne får mulighed for at reducere både flyvedistancer og flyvetid. Dermed kan brændstofforbruget reduceres til fordel for både økonomi og klima.