Blue Lagoon er en af islandske største turistattraktioner – men mange steder i landet kan man nyde de varme kilder. Foto: Islands Turistråd.

Dansk firma tager pulsen på Islands turisme

Danske analyseinstitut har netop fået forlænget kontrakten i stort projekt for Islands Statistik og Islands Turistråd.

Ordet boom er nærmest en underdrivelse til at beskrive udviklingen i turismen til sagaøen i disse år. Mens der i 2009, årets efter sammenbruddet i den islandske økonomi, var 464,000 udenlandske ankomster, kommer tallet i år over to millioner – og prognoser taler om måske seks millioner i 2030. Og vulkanøen har trods alt kun 320.000 indbyggere.

En af de største turistattraktioner i Island, Europas næststørste ø efter England, er den berømte Blue Lagoon mellem hovedlufthavnen, Keflavik, og hovedstaden, Reykjavik. ”Da vi åbnede i 1994 havde vi 50.000 gæster, nu er der over 1,3 millioner,” sagde Blue Lagoons direktør sidste år til avisen Financial Times.

Til at få et grundigt overblik over turismens udvikling og betydning for Island har Islands Statistik og Islands Turistråd, Icelandic Tourist Board, entreret med det danske analyseinstitut Epinion.

Herfra siger senior manager Ole Paaske til STANDBY.dk: ”Min kollega Martin Østervig Larsen har i mange år været projektleder for et stort projekt for det norske turistråd, Innovation Norway, om national turismeovervågning; derfra har vi ekspertise på dette område.

Vi var sidste år i Island i forbindelse med en opgave for Keflavik-lufthavnen. De satte os i forbindelse med Islands Statistik, der sammen med det islandske turistråd skulle finde en partner i et femårigt projekt med at monitorere islandsk turisme. Vi blev opfordret til at byde på opgaven, som vi vandt – kontrakten skal fornys hvert år og det er netop sket igen for endnu et år.”

20 procent årlig vækst i turisme
I projektet skal Epinion kortlægge islandsk turisme – Islands Statistik er navnlig interesseret i turismen økonomiske påvirkning af landet, hvor turismen sammen med fiskeriet er de største indtjenere af fremmed valuta, mens Islands Turistråd gerne vil have informationer om turisterne, hvilke lande de er fra, hvilke områder af Island de besøger og hvilke aktiviteter de foretager sig. Island ser i disse år en årlig vækst i antallet af turistankomster fra udlandet på cirka 20 procent.

”For at afdækket dette gennemfører Epinion hvert år cirka 24.000 personlige interviews med afrejsende udenlandske turister og andre besøgende i Keflavik, der har nærmest al flytrafik til og fra Island. Vi spørger til sidst i interviewet, om den interviewede efter sin hjemkomst vil deltage i en mere uddybende undersøgelse, hvilket en ud af tre siger ja til. Det tal er pænt højt i forhold til andre undersøgelser,” siger Ole Paaske og tilføjer:

“Data fra undersøgelserne i lufthavnen og fra turisterne, når de er kommet hjem, overføres til et datacenter i Vietnam, hvor 50 ansatte bearbejder tallene og sender dem til Islands Statistik og Islands Turistråd.”

Epinion laver på verdensplan blandt andet undersøgelser af passager i 40 lufthavne verden over med London Heathrow som den klart største kunde. I alt har Epinion med konsulenter og medarbejderne i Vietnam omkring 150 ansatte. Hertil kommer et stort korps af interviewere i de lande, hvor Epinion har opgaver.

Debat om turismens velsignelser
Der er i Island en heftig debat om turismen, der jo er en stor arbejdsgiver og som skaber titusinder af arbejdspladser. Navnlig er der stort pres på hovedstaden Reykjavik, hvor de mange hoteller ofte er propfyldte i højsæsonen – det har blandt andet betydet at Airbnb også har set stor vækst i Island. Problemet for Island er som det kendes i andre lande, at hovedparten af turisterne er koncentreret i hovedstaden. Og dermed kommer også debatten om Reykjavik er ved at blive overrendt af turister – samme diskussion kendes fra blandt andet Barcelona, Berlin og Venedig.

De mange udenlandske turister flyver ikke kun til øen med de to islandske flyselskaber, Icelandair og Wow Air. Alene i år forventer Keflavik 10,4 millioner passagerer, en stigning på 18 procent i forhold til sidste år. Omkring 40 procent af passagerer er i transit – for eksempel når de flyve med Icelandair fra København, Billund eller Aalborg til Keflavik og der skifter fly og fortsætter til Icelandairs cirka 25 destinationer i USA og Canada.
I alt har op mod 30 flyselskaber fra primært Europa og USA i år ruter til Island fra lige over 100 destinationer, alene Icelandair og Wow Air har næsten halvdelen af disse.

Kun 1 Michelin-stjerne
Mens det går godt for Island med at tiltrække turister, har landet ikke samme succes når det gælder Michelin-stjerner. Der er i år 64 nordiske Michelin-stjerner, men Island må fortsat nøjes med en restaurant med en enkelt Michelin-stjerne, nemlig Dill i Reykjavik.

Til gengæld går det bedre i fodbold; til sommer deltager Island for første gang i en VM-slutrunde, hvor holdet under slutrunden i Rusland er i indledende pulje med Argentina, Kroatien og Nigeria.
Ved EM-slutrunden for to år siden i Frankrig skabte Island sensation ved at slå England 2-1 i ottendedelsfinalen; i kvartfinalen tabte Island dog til Frankrig.

Relaterede artikler:

Turistboom truer Island
American Airlines besvarer islandsk udfordring

Icelandair mister kendt profil

Masser af tal om danskernes ferierejser

x

Læs Også

Store bøder til topløse i Palma de Mallorca

”Det lyder som ren lokalpolitik, jeg har aldrig hørt klager om dette,” siger dansk rejsebureaudirektør efter Palma de Mallorca, hovedbyen på den spanske ferieø, er på vej med forbud mod topløse turister udenfor strandene.

Israel mangler flere hoteller

Turistboom til Israel siden 2015 har skabt hotelmangel, alene i Tel Aviv er der brug for 5.000 flere værelser, foreløbig hjælper Airbnb til. – Norwegian lavpristilbud fra København i august.

Store forskelle i europæisk turistvækst

Danmark er nummer 5 fra bunden blandt de 33 europæiske lande, der har rapporteret foreløbige tal for turismevækst i op til årets fem første måneder. Listen fra European Travel Commission toppes af Tyrkiet.

Stor forskel på færdselsbøder i Europa

Det kan koste bilister over 21.000 kroner at køre mere end 50 kilometer for hurtigt i Storbritannien, viser FDM-oversigt over bødetakster i 21 europæiske lande.

Danskere bruger mest bilhjælp i Tyskland

De tyske motorveje er stor udfordring for mange danske familier, viser ny statistik fra SOS International – der også tager et opgør med et par gamle bilferie-myter.

Klar med dansk læge i udlandet

Fordelskunder hos Tryg Forsikring kan under deres ferie i udlandet via ny app komme i videokontakt over mobilen med en dansk læge hjemme i Danmark.