Blue Lagoon er en af islandske største turistattraktioner – men mange steder i landet kan man nyde de varme kilder. Foto: Islands Turistråd.

Dansk firma tager pulsen på Islands turisme

Danske analyseinstitut har netop fået forlænget kontrakten i stort projekt for Islands Statistik og Islands Turistråd.

Ordet boom er nærmest en underdrivelse til at beskrive udviklingen i turismen til sagaøen i disse år. Mens der i 2009, årets efter sammenbruddet i den islandske økonomi, var 464,000 udenlandske ankomster, kommer tallet i år over to millioner – og prognoser taler om måske seks millioner i 2030. Og vulkanøen har trods alt kun 320.000 indbyggere.

En af de største turistattraktioner i Island, Europas næststørste ø efter England, er den berømte Blue Lagoon mellem hovedlufthavnen, Keflavik, og hovedstaden, Reykjavik. ”Da vi åbnede i 1994 havde vi 50.000 gæster, nu er der over 1,3 millioner,” sagde Blue Lagoons direktør sidste år til avisen Financial Times.

Til at få et grundigt overblik over turismens udvikling og betydning for Island har Islands Statistik og Islands Turistråd, Icelandic Tourist Board, entreret med det danske analyseinstitut Epinion.

Herfra siger senior manager Ole Paaske til STANDBY.dk: ”Min kollega Martin Østervig Larsen har i mange år været projektleder for et stort projekt for det norske turistråd, Innovation Norway, om national turismeovervågning; derfra har vi ekspertise på dette område.

Vi var sidste år i Island i forbindelse med en opgave for Keflavik-lufthavnen. De satte os i forbindelse med Islands Statistik, der sammen med det islandske turistråd skulle finde en partner i et femårigt projekt med at monitorere islandsk turisme. Vi blev opfordret til at byde på opgaven, som vi vandt – kontrakten skal fornys hvert år og det er netop sket igen for endnu et år.”

20 procent årlig vækst i turisme
I projektet skal Epinion kortlægge islandsk turisme – Islands Statistik er navnlig interesseret i turismen økonomiske påvirkning af landet, hvor turismen sammen med fiskeriet er de største indtjenere af fremmed valuta, mens Islands Turistråd gerne vil have informationer om turisterne, hvilke lande de er fra, hvilke områder af Island de besøger og hvilke aktiviteter de foretager sig. Island ser i disse år en årlig vækst i antallet af turistankomster fra udlandet på cirka 20 procent.

”For at afdækket dette gennemfører Epinion hvert år cirka 24.000 personlige interviews med afrejsende udenlandske turister og andre besøgende i Keflavik, der har nærmest al flytrafik til og fra Island. Vi spørger til sidst i interviewet, om den interviewede efter sin hjemkomst vil deltage i en mere uddybende undersøgelse, hvilket en ud af tre siger ja til. Det tal er pænt højt i forhold til andre undersøgelser,” siger Ole Paaske og tilføjer:

“Data fra undersøgelserne i lufthavnen og fra turisterne, når de er kommet hjem, overføres til et datacenter i Vietnam, hvor 50 ansatte bearbejder tallene og sender dem til Islands Statistik og Islands Turistråd.”

Epinion laver på verdensplan blandt andet undersøgelser af passager i 40 lufthavne verden over med London Heathrow som den klart største kunde. I alt har Epinion med konsulenter og medarbejderne i Vietnam omkring 150 ansatte. Hertil kommer et stort korps af interviewere i de lande, hvor Epinion har opgaver.

Debat om turismens velsignelser
Der er i Island en heftig debat om turismen, der jo er en stor arbejdsgiver og som skaber titusinder af arbejdspladser. Navnlig er der stort pres på hovedstaden Reykjavik, hvor de mange hoteller ofte er propfyldte i højsæsonen – det har blandt andet betydet at Airbnb også har set stor vækst i Island. Problemet for Island er som det kendes i andre lande, at hovedparten af turisterne er koncentreret i hovedstaden. Og dermed kommer også debatten om Reykjavik er ved at blive overrendt af turister – samme diskussion kendes fra blandt andet Barcelona, Berlin og Venedig.

De mange udenlandske turister flyver ikke kun til øen med de to islandske flyselskaber, Icelandair og Wow Air. Alene i år forventer Keflavik 10,4 millioner passagerer, en stigning på 18 procent i forhold til sidste år. Omkring 40 procent af passagerer er i transit – for eksempel når de flyve med Icelandair fra København, Billund eller Aalborg til Keflavik og der skifter fly og fortsætter til Icelandairs cirka 25 destinationer i USA og Canada.
I alt har op mod 30 flyselskaber fra primært Europa og USA i år ruter til Island fra lige over 100 destinationer, alene Icelandair og Wow Air har næsten halvdelen af disse.

Kun 1 Michelin-stjerne
Mens det går godt for Island med at tiltrække turister, har landet ikke samme succes når det gælder Michelin-stjerner. Der er i år 64 nordiske Michelin-stjerner, men Island må fortsat nøjes med en restaurant med en enkelt Michelin-stjerne, nemlig Dill i Reykjavik.

Til gengæld går det bedre i fodbold; til sommer deltager Island for første gang i en VM-slutrunde, hvor holdet under slutrunden i Rusland er i indledende pulje med Argentina, Kroatien og Nigeria.
Ved EM-slutrunden for to år siden i Frankrig skabte Island sensation ved at slå England 2-1 i ottendedelsfinalen; i kvartfinalen tabte Island dog til Frankrig.

Relaterede artikler:

Turistboom truer Island
American Airlines besvarer islandsk udfordring

Icelandair mister kendt profil

Masser af tal om danskernes ferierejser

x

Læs Også

Kanariske Øer stadig danskernes vinterfavorit

Sidste år havde De kanariske Øer over 346.000 danske ankomster. Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote var de tre største modtagere. Spies tilbyder over 400 hoteller på øgruppen.

Stor dansk stigning til caribisk feriemål

Der var 68 procent flere danske ankomster til Den Dominikanske Republik fra januar til august i år sammenlignet med sidste år. Rejsemålet havde forleden workshop for rejsebranchen i København.

Turistbureau glad for ny flyrute

Transavia France åbner sin første rute fra Frankrig til København. Det glæder Atout Frances nordiske chef, der endnu ikke kan melde om øget interesse for Frankrig som rejseland efter det nylige præsidentbesøg i Danmark.

Dansk GSA-bureau får nye kunder

Maldivernes senest indviede resort og den italienske hotel- og resortkæde Bvlgari Hotels nyåbnede resort i Dubai skal have vist flaget i Skandinavien af GSA-bureauet United Spirit Nordic.

Helsinki viser vejen for kinesisk turisme

Kinesiske turister i Helsinki får fremover endnu bedre muligheder for at indfri specifikke behov og ønsker for besøget i den finske hovedstad.

I disse lande skal man ikke blive syg på ferien

Det er forbundet med en vis risiko at blive syg på ferier i særligt Mexico, Polen og Estland, melder en britisk forsikringsvirksomhed.