Derfor anker Forbrugerombudsmanden

Cimber_Sterling.jpgcimber-sterling-crj.jpgCimber-SterlingREJSEBUREAUER: Procesbevillingsnævnet har givet Forbrugerombudsmanden tilladelse til at anke ”principiel retssag.” Sagen skal afgøre erstatningsansvaret, når en forbruger har købt flybilletter gennem rejseselskab på nettet – og flyselskabet efterfølgende går konkurs.

Forbrugerombudsmanden anker en byretsdom, hvor rejsebureauet Goleif.dk blev frifundet for forbrugerens krav om erstatning. Sagen kan få stor principiel betydning for rejsebureauers ansvar, når flyselskaber går konkurs, hedder det i pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden. Den drejer sig om at føre sagen videre i landsretten på vegne af en forbruger, der tabte sagen ved Byretten i Roskilde i december 2013.

Forbrugeren købte i 2012 flybilletter til Nice på Goleif.dk – inden hjemrejsen gik flyselskabet Cimber Sterling konkurs, og forbrugeren måtte selv købe en flybillet til hjemrejsen.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugeren kan kræve erstatning fra Goleif.dk, fordi forbrugeren har haft god grund til at tro, at det var rejseselskabet, som ejer Goleif.dk, han indgik aftalen med, oplyser Forbrugerombudsmanden.

Sagen er principiel. Forbrugerklagenævnet har sat 790 lignende klagesager om flykonkurser i bero, indtil denne sag er endeligt afgjort.

Forbrugerombudsmand, Henrik Øe, siger: ”Det er vigtigt at få landsrettens dom. Det er for ofte uklart, hvem forbrugerne handler med på nettet. Det gælder ikke kun flybilletter, men også hotelophold og meget mere.”

”Både forbrugerne og erhvervsdrivende kan undgå tvister, hvis den erhvervsdrivende gør det klart, hvem forbrugeren handler med. Hvis en anden erhvervsdrivende er ansvarlig for manglende levering eller for mangler ved det solgte, skal dette være helt tydeligt,” lyder det fra Henrik Øe.