Derfor får vi flere ekstra tillæg i rejselivet

Ejvind Olesen

FREDAGSKLUMMEN: Det nytter ikke at nægte det, selv om mange prøver. Strømmen af ekstra tillæg og gebyrer på rejsen er skabt af lavprisselskaberne, og vi vil få mange flere. Vi har selv været ude om det.

Af Ejvind Olesen   

Man kunne godt blive lidt ambivalent i denne uge. Ikke nok med, at KLM indfører en form for bagagetillæg, og British Airways det samme, selv om begge parter har en række tilføjelser. Det vender vi tilbage til.

Men nok så meget fordi et af verdens største cruise selskaber, Royal Caribbean, går den modsattre vej og gør drikkepenge obligatoriske. Det har tidligere – som drikkepenge altid bør – været frivilligt, alt efter den service kunderne får.

Altså flere tillæg og færre tillæg. Pølse for og pølse bag, pølsen beholder dog pølsens smag. Såvel hos de store flyselskaber, som hos de store krydstogtselskaber går øvelsen ud på at nå frem til billigst mulige billetpriser af hensyn til den benhårde konkurrence. Og derfra bygge op til det endelige produkt.

KLM indfører bagageafgift for de billigste billetter, men man kan helt undgå det ved at tilslutte sig loyalitetsprogrammet. Air France i samme familie gør det ikke. Det kunne ærligt talt godt give nogen forvirring i rækkerne, og man fristes til at tro, at det kun er et spørgsmål om tid, før Air France følger efter. Og med dem såmænd også de andre større ruteselskaber, SAS ikke undtaget. I USA er det allerede velkendt i indenrigstrafikken.

Og hvad krydstogtselskaberne angår, har selvsamme Royal Caribbean for længst indført en ekstra betaling, hvis man vil have en rigtig god bøf til middagen i hovedrestauranten eller en Cafe Espresso bagefter. Det var en selvfølge før i tiden.

Er det da rimeligt, at de, der rejser uden bagage, skal betale for dem, der har en kuffert eller rullevogn med? Jo, tænk det synes jeg. Rejsen er en total oplevelse. Vi skal vel ikke så langt ud, at nogen påstår, de vil betale mindre for at være med, for de bruger aldrig toiletterne.

Fra flyvningens barndom har bagagen været en vigtig del af rejsen og til stor ærgrelse og tusindvis af erstatningssager, hvis den ikke når frem sammen med passagererne. Det har man i øvrigt ikke kunnet været sikker på siden H.C. Andersen skrev historien om Den flyvende Kuffert.

Ingen tvivl om, at de mange tillæg, som efterhånden sniger sig ind over ruteflyvningen i al almindelighed, vil blive endnu flere og besværliggøre billetkøb og afvikling af selve rejsen.

Lavprisselskaberne fører endnu klart, men hvor længe? I bestræbelserne på at nå frem til billigst mulige salgspris for flybilletten, skæres flere og flere ydelser fra og kan derefter lægges på i bidder ved tilkøb.

Er det rimeligt, at primært Ryanair skal sænke bundniveauet for en flyverejses service, og hæve antallet af tillæg og det derefter ender med blive noget, andre mere eller mindre direkte stræber efter?

Nej, det er ikke rimeligt, men vi har selv været ude om det. Så længe vi tror, at det skal være billigere at flyve til Rom end at købe et par nye sko, må vi også finde os i, at en flyverejse bliver mere og mere skrabet, hvis vi ikke vil betale diverse tillæg.

Næste gang rejser jeg i badebukser og med en plasticpose. Jeg tager ikke andet med. Jeg hverken spiser om bord eller bruger toilettet.

Til gengæld vil jeg også have det billigt.

God weekend