DFDS’ koncernchef Niels Smedegaard foran en kæmpe Lego-model af et af rederiets skibe.

DFDS øger i Østersøen

I 2021 indsætter det danske rederi to nye fragt- og passagerskibe på sine ruter i Østersøen, hvor man allerede har seks ruter.

DFDS er ikke kun den kendte daglige rute i begge retninger mellem København og Oslo. Hvert år rejser over fem millioner passagerer med rederiets skibe på en lang række europæiske ruter. Alene i Østersøen har rederiet over 200.000 årlige passagerer fra Sverige til henholdsvis Litauen og Estland samt mellem Tyskland og Litauen.

Og nu øger DFDS yderligere i Østersøen. Rederiet har netop bestilt to nye kombinerede fragt- og passagerskibe (ro-pax) til levering og indsættelse i 2021 – en investering på 1,8 milliarder kroner for de to skibe, der skal bygges i Kina.

Den øgede aktivitet i Østersøen, oplyser DFDS’ koncernchef, Niels Smedegaard, skyldes, at den baltiske region forventes at fortsætte med at vokse og udvikle sig. DFDS seks færgeruter i Baltikum bringer mennesker, virksomheder og nationer sammen på tværs af regionen og udgør en vital del af regionens infrastruktur og transportløsninger. De to nye ro-pax skibe til Østersøen kommer for at understøtte fragtkundernes vækst og tilbyde den bedst mulige rejseoplevelse for passagererne, hedder det fra rederiet.

Tror på stærk udvikling i Baltikum
“Denne investering afspejler vores tro på en fortsat stærk udvikling i den baltiske region. De nye skibe vil gøre det muligt for os at forbedre serviceniveauet for alle vores kunder og samtidig gøre rutenetværket mere effektivt, også miljømæssigt,” siger Niels Smedegaard. Skibene bygges i henhold til den nyeste miljøstandard, hvilket giver de lavest mulige forbrug og udledninger.

De to nye skibe får blandt andet hver plads til 600 passagerer. Hvor de skal sejle, er endnu ikke besluttet, men begge skibe planlægges indsat på en af DFDS-ruterne, der forbinder Litauen med enten Sverige eller Tyskland.

Relaterede artikler:

DFDS får stadig flere oversøiske passagerer

Kursændring hos DFDS

DFDS går fra 17 til én hjemmeside

 

 

x

Læs Også

Scandlines på vej mod salg

Rederiet Scandlines vurderes ifølge The Sunday Times at kunne indbringe kapitalfonden 3i, der ejer rederiet, mere end fem milliarder kroner.

HH-Ferries batterifærger får snart fuld eldrift

HH-Ferries som driver færgetrafikken mellem Helsingør og Helsingborg for Scandlines er ved at få bugt med problemerne på de to færger, der er bygget om til elddrift med store batterier og lynladning ved kajen, oplyser nyhedstjenesten Rapidus.

DFDS får stadig flere oversøiske passagerer

CRUISE: Rederiet ser fortsat stigning i turister fra lande uden for Europa. DFDS forventer om få år at omkring hver tredje passagerer på årsplan er fra oversøiske markeder. Nyt samarbejde med flyselskaber.

Markant billigere at sejle til Bornholm

Til september 2018 overtager Molslinjen færgesejladsen til og fra Bornholm. Selskabet offentliggør, at ca 75% af alle billetter de sidste måneder i 2018 vil koste enten 99 kroner eller 199 kroner for en enkeltbillet.

6.000 liter benzin i Samsø-færgens dieseltank

En tankvognschauffør trykkede på den forkerte knap og sendte tusindvis af liter benzin ind i færgen, der lå i Hou Havn.

DFDS går fra 17 til én hjemmeside

TURISME: For at udvide sin passagerforretning i Østersøen, Nordsøen og Den engelske Kanal ændrer DFDS fra årsskiftet sit digitale salg.